Syv nye ansigter i KL's bestyrelse

Formanden for KL's social- og sundhedsudvalg er blandt de bestyrelsesmedlemmer, som ikke fortsætter. Tre af de 17 er kvinder.

Syv nye ansigter i KL's bestyrelse

KLs nye bestyrelse med formand Jacob Bundsgaard og næstformand Martin Damm i spidsen. Bagved fra venstre mod højre Michael Ziegler, Joy Mogensen, Erik Flyvholm, Frank Jensen, Jacob Bjerregaard, Lars Krarup, Thomas Gyldal-Petersen, Tonni Hansen, Jette Skive, Leon Sebbelin, Per Clausen, Birgit Stenbak Hansen og Jens Ive. Thomas Kastrup-Larsen og Jørn Pedersen er ikke med på fotoet.
KL's nye bestyrelse med formand Jacob Bundsgaard og næstformand Martin Damm i spidsen. Bagved fra venstre mod højre Michael Ziegler, Joy Mogensen, Erik Flyvholm, Frank Jensen, Jacob Bjerregaard, Lars Krarup, Thomas Gyldal-Petersen, Tonni Hansen, Jette Skive, Leon Sebbelin, Per Clausen, Birgit Stenbak Hansen og Jens Ive. Thomas Kastrup-Larsen og Jørn Pedersen er ikke med på fotoet.
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix.

Ti medlemmer af KL's bestyrelse fortsætter, og syv skiftes ud.

Sådan er status, efter at de delegerede på KL's topmøde torsdag har valgt, hvem der skal repræsentere de enkelte partier i bestyrelsen.

Hos Socialdemokratiet er der nyvalg til Roskilde-borgmester Joy Mogensen, Fredericia-borgmester Jacob Bjerregaard og Frederikshavns borgmester Birgit Stenbak Hansen.

Derimod blev der ikke plads til Odsherreds borgmester Thomas Adelskov, som derfor må forlade posten som formand for KL's social- og sundhedsudvalg. Desuden er der farvel til tidligere Odense-borgmester Anker Boye, som har forladt politik.

Partiet genvalgte Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard, som er KL's nye formand, Københavns overborgmester Frank Jensen, Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen og Herlev-borgmester Thomas Gyldal-Petersen.

Lemvig- og Langeland-borgmestre nye
Hos Venstre var der nyvalg til Lemvigs borgmester Erik Flyvholm, mens der er farvel til kommunalbestyrelsesmedlem Kirsten Terkilsen fra Hedensted. Der er genvalg til både Kalundborg-borgmester og afgående formand Martin Damm, Herning-borgmester Lars Krarup, Kolding-borgmester Jørn Pedersen og Rudersdal-borgmester Jens Ive.

Hos SF overtager Langeland-borgmester Tonni Hansen pladsen fra Kirstine Bille, Syddjurs.

Hos Enhedslisten overtager Per Clausen fra Aalborg pladsen fra Jesper Kiel, Svendborg.

Hos Dansk Folkeparti er Aarhus-rådmand Jette Skive nyt medlem, mens der er farvel til både Carl Christian Ebbesen fra København og Preben Andersen fra Skive.

Hos De Konservative fortsætter Høje-Taastrup-borgmester Michael Ziegler, og hos De Radikale fortsætter Rebild-borgmester Leon Sebbelin.

Valgene, som foregik på kvindernes internationale kampdag, betyder, at antallet af kvinder i bestyrelsen nu går fra to til tre ud af 17.

Bundsgaard og Damm byttede plads
Bestyrelsen konstituerede sig som ventet med Jacob Bundsgaard (S) som formand og Martin Damm (V) som næstformand. De øvrige medlemmer af formandskabet er Jørn Pedersen (V) fra Kolding, Frank Jensen (S), fra København og Tonni Hansen (SF) fra Langeland.

Antallet af udvalg er blevet udvidet fra seks til otte. Kun Michael Ziegler fortsætter på samme formandspost som nu, mens Thomas Kastrup-Larsen fortsætter for et lidt ændret udvalg, og Leon Sebbelin overtager en ny formandspost. Resten af formændene er nye.

De nye udvalg tegnes fremover af:

Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg:
Formand: Thomas Kastrup-Larsen (S), Aalborg
Næstformand: Carl Christian Ebbesen (DF), København

Børne- og Undervisningsudvalg:
Formand: Thomas Gyldal Petersen (S), Herlev
Næstformand: Jens Ive (V), Rudersdal

Internationalt udvalg:
Formand: Erik Flyvholm (V), Lemvig
Næstformand: Kirstine Bille (SF), Syddjurs

Kultur-, Erhverv- og Planudvalg:
Formand: Leon Sebbelin (R), Rebild
Næstformand: Jesper Kiel (EL), Svendborg

Løn- og Personaleudvalg:
Formand: Michael Ziegler (K), Høje-Taastrup
Næstformand: Steen Christiansen (S), Albertslund

Miljø- og Forsyningsudvalg:
Formand: Jacob Bjerregaard (S), Fredericia
Næstformand: Kenneth Muhs (V), Nyborg

Socialudvalg:
Formand: Joy Mogensen (S), Roskilde
Næstformand: Ulrik Wilbek (V), Viborg

Sundheds- og Ældreudvalg:
Formand: Jette Skive (DF), Aarhus
Næstformand: Peter Sørensen (S), Horsens

På KL’s repræsentantskabsmøde den 21. marts vælges de øvrige syv medlemmer af udvalgene, som første gang mødes i løbet af april.