Kommunen.dk
MENU

Klumme/

Er danske kommuner klar til fremtidens udfordringer med generativ AI?

Klumme/

Er danske kommuner klar til fremtidens udfordringer med generativ AI?

Borgere benytter i stigende grad generativ AI, som ChatGPT, til at formulere henvendelser til kommunen. Dette introducerer en ny kompleksitet i interaktionen mellem borger og kommune og kræver, at kommunerne ikke blot tilpasser sig, men også fører an i at definere, hvordan sådanne teknologier bør anvendes og integreres ansvarligt og effektivt.
Borgere benytter i stigende grad generativ AI, som ChatGPT, til at formulere henvendelser til kommunen. Dette introducerer en ny kompleksitet i interaktionen mellem borger og kommune og kræver, at kommunerne ikke blot tilpasser sig, men også fører an i at definere, hvordan sådanne teknologier bør anvendes og integreres ansvarligt og effektivt.
Foto: Kirill Kudryavtsev/AFP/Ritzau Scanpix
10. dec. 2024
Thøger Terp
THØGER TERP
CHEFKONSULENT HOS KOMPONENT - KOMMUNERNES UDVIKLINGSCENTER
Email
Martin Nielsen
MARTIN NIELSEN
CHEFKONSULENT HOS
KOMPONENT – KOMMUNERNES UDVIKLINGSCENTER
Email

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Introduktionen af generativ AI er allerede i gang og står til at revolutionere mange aspekter af kommunal forvaltning og administration. Men dette rejser også kritiske spørgsmål: Er danske kommuner parate til at håndtere de udfordringer og muligheder, der følger med en så hastig teknologisk udvikling?

Vores erfaring som oplægsholdere, undervisere og konsulenter til tjeneste for det kommunale Danmark viser, at generativ AI tilbyder kommunale ansatte nye muligheder for at kommunikere på måder, der er mere i øjenhøjde med borgeren. Denne tilgang sikrer, at information er tydelig, præcis og tilgængelig – fuldstændig efter principperne i God forvaltningsskik.

Men denne nye måde at formidle information på – samt muligheden for at producere tekster i det uendelige - kan også føre til en overflod af information, som potentielt kan overskygge behovet hos rigtig mange borgere. Nemlig behovet for kommunale medarbejdere med dybdegående faglig, juridisk, relationel og teknologisk indsigt. Det centrale spørgsmål bliver derfor, hvordan vi sikrer, at kvaliteten og fagligheden i informationer ikke drukner i mængden?

Kommuner skal ikke tilpasse men føre an

Samtidig benytter borgere i stigende grad generativ AI, som ChatGPT, til at formulere henvendelser til kommunen. Dette introducerer en ny kompleksitet i interaktionen mellem borger og kommune og kræver, at kommunerne ikke blot tilpasser sig, men også fører an i at definere, hvordan sådanne teknologier bør anvendes og integreres ansvarligt og effektivt.

For at navigere i dette nye teknologiske landskab har mange kommuner allerede iværksat kompetenceudvikling for at styrke medarbejdernes forståelse og anvendelse af generativ AI. Disse skridt er afgørende for at kommunerne kan holde trit med den teknologiske udvikling, samtidig med at de bevares en høj standard for myndighed og faglighed.

Udfordringerne med datasikkerhed og etik er også i forgrunden. Tydelighed om interne kommunale retningslinjer og etiske rammer er essentiel for at sikre, at borgernes data behandles med den højeste grad af integritet og sikkerhed. Men her er vi faktisk ikke så bekymret – for kommunale ansatte ved om nogen, at netop en ’omsorg’ for borgernes data er afgørende for tilliden til kommunen.   

Vi står ved en korsvej

Men fremtiden kræver, at danske kommuner fortsat skal være på forkant med generativ AI. Dette involverer ikke kun et fortsat fokus på kompetenceudvikling, justering af teknologiens anvendelse og  evaluering, men også en dybdegående forståelse og diskussion for de langsigtede effekter på måden, vi organiserer kommunen på, hvordan vi arbejder, og hvad vores opgaver egentlig handler om fremover.

Vi står ved en korsvej, hvor behovet for indsigt, faglighed og visdom er mere presserende end nogensinde.

Er danske kommuner klar til at tage vælge en vej, eller vil de blive efterladt stående – og kigge på at private aktørerer – buldrer frem med generativ kunstig intelligens til at behandle din næste forsikringssag? Dette er det presserende spørgsmål, som kræver aktive, velovervejede svar og tiltag fra alle niveauer af kommunal forvaltning. Hvad er jeres svar?

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR