Klumme/
HK’erne er rygraden i et tillidsbaseret velfærdssamfund
Klumme/
HK’erne er rygraden i et tillidsbaseret velfærdssamfund

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
Borgernes tillid til vores offentlige myndigheder er i betænkelig grad på retur. Ifølge en ny undersøgelse fra Advokatsamfundet har 31 procent af danskerne lav eller ingen tillid til, at kommunerne overholder lovgivningen – en markant stigning på fem procentpoint fra året før. Den samme tendens gælder for regionerne og staten. Det er en udvikling, vi ikke må ignorere, for et samfund med vigende tillid er et samfund i ubalance.
Den dalende tillid er ikke opstået ud af den blå luft. Nej, den udspringer af en politisk kurs, hvor administration fremstilles som bureaukratisk spild frem for som en helt afgørende funktion i et velfungerende velfærdssamfund.
Den politiske kurs har givet sig helt konkrete udtryk i form af massive besparelser på de administrative funktioner. De seneste økonomiaftaler har indeholdt årlige administrative besparelser på omkring en milliard kroner i kommuner og regioner - og mere er på vej. Og på beskæftigelsesområdet, hvor det store flertal af vores dygtige jobcentermedarbejdere også går ind under kategorien, ’administrative’, er der udsigt til en besparelse på ikke mindre end tre milliarder kroner frem mod 2030.
Når de professionelle, administrative kompetencer bliver nedprioriteret, giver det længere sagsbehandlingstider, flere fejl og øget frustration blandt både borgere og medarbejdere. Et tidssvarende og demokratisk funderet velfærdssamfund bør være kendetegnet ved gennemsigtighed, deltagelse, effektivitet og retfærdighed. I kommuner og regioner er HK’erne i mange sammenhænge fundamentet for, at den vision kan opfyldes.
I et højt specialiseret og decentralt velfærdssystem er hver eneste faggruppe hinandens forudsætninger. HK’erne bidrager til, at alle medarbejdere i den offentlige velfærdsproduktion kan levere faglighed af høj kvalitet. De administrative funktioner udgør en helt uadskillelig del af vores velfærd. Der skal være styr på ydelser. Der skal være retssikkerhed i sagsbehandlingen, og den ene hånd skal vide, hvad den anden gør.
Teknologi løser ikke problemet alene
Den faglighed bidrager til den gennemsigtighed i sagsbehandlingen, der giver borgere og virksomheder tiltro til, at offentlige myndigheder handler upartisk og retfærdigt. På rådhuse og regionsgårde, i jobcentret, på hospitalet og i borgerservice. En professionel administration er hele fundamentet for det åbne og tillidsfulde samfund, vi har.
Digitalisering bliver ofte præsenteret som løsningen på fremtidens finansiering af velfærden. Men teknologi alene kan ikke skabe tillid. Mange borgere har behov for personlig vejledning for at forstå deres rettigheder – særligt de 20-25 procent, der har svært ved at navigere i digitale løsninger. Uden kompetente medarbejdere til at forklare regler og praksis bliver systemet utilgængeligt og fremmedgørende. Retssikkerhedsanalysen viser tydeligt, at digitaliseringen for mange har øget følelsen af afstand til systemet.
Det vil klæde politikerne at stoppe med at nedgøre de administrative kompetencer, der er fundamentet for et velfungerende velfærdssamfund. Hvis vi ønsker at genoprette borgernes tillid, skal vi investere i mennesker og sikre, at der altid er en kompetent medarbejder foran systemet, som møder borgerne med faglighed og respekt. Det er på tide, at politikerne anerkender administrationens værdi som kilde til en retfærdig og effektiv velfærd.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.