Pædagoger passer da bare børn, ik'?
Pædagoger passer da bare børn, ik'?
Hvad har Hjørring, Kolding og Odense til fælles? Umiddelbart ikke så meget, udover at alle tre kommuner planlægger at lave store besparelser på fritidsområdet som følge af folkeskolereformen.
Men det er dog i Hjørring, de trækker den længst. Her har man foreslået, at SFO’en skal lukkes, og i stedet skal man i kommunen oprette et fritidstilbud til ungerne, som er drevet af frivillige.
Og nu er det ikke, fordi jeg har noget imod frivillige, men et frivilligt tilbud kan altså ikke erstatte et pædagogisk.
Forslaget fra Hjørring er et eksempel på alt, hvad jeg har frygtet om regeringens folkeskolereform, nemlig at fritidspædagogikken bliver fuldstændig underkendt.
Den lange skoledag betyder, at man nu betragter fritidstilbuddet som ren opbevaring uden en selvstændig funktion, og derfor er det også lidt ligegyldigt, hvilke voksne der er der.
Desværre er det ikke første gang, der popper en diskussion op om, at frivillige kan overtage uddannede pædagogers arbejde. Nogen kan måske huske, at man i Fredericia også gerne ville lade arbejdsløse og frivillige passe børnene i dagsinstitutionerne. Det er rigtig sørgeligt, at det er en diskussion, der bliver ved med at dukke op. For det siger jo noget om, at man i mange kommuner eller måske forvaltninger ikke anerkender, at pædagoger har en faglighed – de passer jo bare børn, og det kan alle da gøre, ik'?
Svaret er nej.
Måske virker det fristende at spare på netop SFO'er og fritidshjem, nu hvor ungerne skal gå længere tid i skole, men man kan ikke erstatte pædagoger med frivillige.
Hver dag afleverer tusindvis af forældre deres børn trygt i armene på en pædagog, og tusindvis af forældre har hver dag deres børn i pædagogers varetægt i mange timer, så de kan gå på arbejde. På den måde er dagtilbud med til at sørge for, at alle småbørnsforældre også kan passe deres arbejde, og på den måde holder institutionerne hjulene i gang.
Derudover har børn ligesom voksne behov for forskellige fællesskaber, så de oplever sig selv i forskellige roller. For de børn, der har svært ved at læse, har svært ved matematik eller generelt bare har det svært med det faglige, kan skolen opleves som én lang fiasko. For netop de børn kan det give rigtig god mening, at de også kan få tid i SFO eller fritidshjem og her opleve, at de kan være en succes. I SFO’en/fritidshjemmet er det nemlig ikke ham, der er dårlig til matematik, eller hende, der er dårlig til at læse. Her kan de være den gode kammerat, den, der god til fodbold, eller den, der er god til at få alle med i legen.
Vi skal selvfølgelig arbejde for, at skolen bliver en succesoplevelse for alle børn, men vi skal altså også sikre, at børn har nogle andre fællesskaber, hvor de også kan opleve at være en succes. Når det er sagt, så har børn altså lige så meget ret til fritid som voksne. Derfor er mit ønske til de kommunale budgetter, at man på trods af en underfinansieret folkeskolereform anerkender det, pædagogerne kan, og især det, der sker i fritiden.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.