Kommunen.dk
MENU

Kommuner kigger København over skulderen

Odense, Aarhus, Aalborg og Randers kommuner tøver med at bruge influencere, fordi erfaringerne er få. Derfor kigger de nu mod København, men stiller fortsat spørgsmålstegn ved influencernes troværdighed.

Kommuner kigger København over skulderen

Odense, Aarhus, Aalborg og Randers kommuner tøver med at bruge influencere, fordi erfaringerne er få. Derfor kigger de nu mod København, men stiller fortsat spørgsmålstegn ved influencernes troværdighed.
Der findes både store influencere med mange tusind følger og mikroinfluencere med et par tusind følgere. De optræder ofte på det sociale medie Instagram, men har også kanaler som Facebook og podcast.
Der findes både store influencere med mange tusind følger og mikroinfluencere med et par tusind følgere. De optræder ofte på det sociale medie Instagram, men har også kanaler som Facebook og podcast.
Foto: Jakob Eskildsen, Ritzau Scanpix

Mens København hyrer influencere til at gøre reklame for forskellige kommunale tiltag, venter andre store kommuner lidt med at følge efter. Flere steder i landet lyder det, at erfaringerne er for sparsomme, og at der endnu ikke har været den oplagte anledning. 

Men det betyder ikke, at kommunerne afviser at bruge influencerne, når den rette opgave byder sig.

- Det er ikke, fordi vi er afvisende, men vi har det ikke inde som et fast element af vores kommunikationstiltag. Vi har ikke taget stilling til, at det vil vi ikke have, men jeg ser  nysgerrigt på, hvad det har af effekt, når man er en kommune, siger Nanna Lise Vester, kommunikationschef i Odense.

 Vi har ikke taget stilling til, at det vil vi ikke have, men jeg ser  nysgerrigt på, hvad det har af effekt, når man er en kommune.

I Randers har man indtil videre kun brugt influencere i forbindelse med rekruttering til sosuuddannelsen.

- Vi er meget opmærksomme på, at markedsføring gennem influencere, hvor man betaler for at få et specifikt budskab ud, er en vej at gå, og vi drøfter det hver gang, det giver mening i forhold til det indhold, vi har, siger Karen Balling Radmer, kommunikationschef i Randers.

Her har direktionen netop har behandlet en ny strategi for kommunikation på sociale medier, som blandt andet går ud på, at kommunen må bruge influencere, når det er relevant.

Skattekronerne
Sagen er den, at kommunerne skal være sikre på, hvad de får af udbytte, når de smider skattekroner efter influencere.

- Det kan godt være, at influencere henvender sig meget til den unge målgruppe, men så er der også det aber dabei, at vi som offentlig myndighed hele tiden skal holde os for øje, hvad vi bruger skattekroner på, for vi ved, at borgere kan blive lidt fortørnede over sådan nogle nye metoder, siger Kirja Holland, leder af kommunikation og udvikling i Aalborg.

  Vi skal som offentlig myndighed hele tiden holde os for øje, hvad vi bruger skattekroner på, for vi ved, at borgere kan blive lidt fortørnede over sådan nogle nye metoder.

I Aarhus fortæller presse- og kommunikationschef i kultur- og borgerserivce, Michael Jaap, at man indtil videre har vurderet, at det har været for dyrt at bruge influencere. Enkelte gange har de forsøgt, for eksempel i en kampagne om at få unge til at åbne digital post.

- Effekten af det, vi har fået indtil videre, har ikke stået mål med prisen. Og det at influencere er blevet mere kommercielle, og at der er bureauer, som sælger mikroinfluencere, og som dermed skal have en bid af kagen, gør, at det er blevet et uigennemsigtigt område, siger han.

Gennemsigtig troværdighed
Og en af de ting, der gør det usikkert at vide, hvad man får, er influencernes troværdighed. 

- Man skal være meget nøje med, hvem det er, man indgår samarbejde med. De skal være seriøse om det, de laver og ikke bare købe ind på alle tilbud, de får, så det den ene dag er energidrikke og den næste dag kommunal anti-rygnings-kampagne, siger Nanna Lise Vester.

- Det kræver en høj grad af troværdighed, og det kan være svært at afdække, om en given influencer er den rette at samarbejde med som kommune, siger hun.

Blandt andet derfor skal aflønningen være gennemsigtig, mener Karen Balling Radmer.

- Det er både en etisk stillingtagen, og at vi følger landets love. Samtidig er det ret vigtigt, når vi taler til borgere eller nogen uden for kommunen, at vi opfører os gennemsigtigt. Vi vil ikke have skjulte annoncer. Folk skal kunne se, at vi er på en agenda her, siger hun.

  Vi vil ikke have skjulte annoncer. Folk skal kunne se, at vi er på en agenda her.

Det betyder også, at hun ville følge digital ekspert Benjamin Elberths anbefaling om at gå til et influencerbureau, hvis hun skulle hyre en influencer til en kampagne.

Ifølge hende vil det være uetisk, at kommunen kigger ned i borgeres mængde af følgere, hvem de er, og hvad de står for, når troværdigheden skal være i orden.

- Hvis vi for eksempel har brugt en influencer til at formidle, hvor vigtigt det er at tænke over, hvor meget man drikker eller ryger, og vedkommende bagefter tager selfies til fester, hvor der er høj cigarføring og fuld damp... Så er vi nødt til som kommune at overveje, om det er en situation, vi vil stå i, og hvad det kan have af konsekvenser for vores budskab, siger hun.

Hun kan forestille sig, at Randers i fremtiden vil kunne bruge influencere til at rekruttere til uddannelser og til at få folk til at bosætte sig i kommunen. Aalborg, Odense og Aarhus kan også sagtens forestille sig at bruge en influencer eller to i fremtiden. 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR