Kommunen.dk
MENU

Forsker: Nemt at rive ghettoer ned, men forsvinder problemerne?

Statsministeren vil afvikle ghettoerne ved at rive bygninger ned og sprede indbyggerne. Men det er vigtigt at overveje, hvad man vil opnå, siger forsker.

Forsker: Nemt at rive ghettoer ned, men forsvinder problemerne?

Statsministeren vil afvikle ghettoerne ved at rive bygninger ned og sprede indbyggerne. Men det er vigtigt at overveje, hvad man vil opnå, siger forsker.
Billede

Det er nemt nok at slippe af med landets ghettoer. Hvis man river halvdelen af bygningerne ned og erstatter dem med nye boliger til den tredobbelte husleje, giver det sig selv, fordi de nuværende beboere så ikke vil have råd til at bo der. Spørgsmålet er bare, hvad formålet skal være.

Det siger Cecilie Dohlmann Weatherall, som er seniorforsker hos Kraks Fond Byforskning og har forsket i særligt udsatte boligområder og deres udvikling de seneste 30 år.

Hun er enig med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i, at de såkaldte ghettoer på en række parametre klarer sig dårligere end andre boligområder.

- Men hvad er løsningen? Hvad med de mennesker, der bor der, fordi det er der, de har råd til at bo? Hvor skal de så bo? Det er vigtigt at stille sig selv det spørgsmål: om det er boligen, som er skyld i, at de klarer sig dårligere, siger hun.

Kraks Fonds forskning viser, at problemerne i de særligt udsatte områder har eksisteret gennem 30 år, blandt andet fordi de, der flytter derfra, i gennemsnit har en højere indkomst og oftere er i job end de, der flytter ind. Tilsvarende viser effektanalyser af beskæftigelsesindsatser i udsatte boligområder, at indsatsen har virket, hvis man både ser på de folk, der bliver boende, og dem der flytter. 

Nyhavn var slum
Hun minder om, at der er historiske erfaringer med at nedrive eller byforny boliger.

- I H.C. Andersens tid lå de dårlige københavnske boliger i Nyhavn, senere var det i Studiestræde og på Vesterbro. Disse boliger er enten blevet revet ned eller byfornyet, og i dag har de udsatte ikke råd til at bo der. Det samme ses i udlandet. Man kan hurtigt fjerne det, man synes er ubehageligt, men man skal overveje, om det er for at slippe af med husene eller for at hjælpe dem, der bor der.

Ifølge Cecilie Dohlmann Weatherall er problematikken meget kompleks, og der mangler empirisk evidens for, at en nedrivning af boligblokke øger chancen for, at beboerne kommer i beskæftigelse.

- Det kan sagtens være, at den mekanisme er der, men man ved det ikke. Jeg har ikke set den hypotese bevist. Det er meget komplekst, siger hun.

 

 

 

Målet om at bekæmpe ghettoer er ikke nyt. Allerede i sin åbningstale til Folketinget i 2010 meldte statsministeren sig klar til at rive dele af ghettoer ned. Han har også tidligere lagt op til særregler for særligt udsatte skoler og boligområder.

Nyt er til gengæld målet om at afvikle ghettoerne helt. Hvordan det helt præcist skal foregå, vil fremgå af det udspil, som kommer i starten af det nye år, oplyste Løkke.

At rive bygninger ned kan være et nyttigt redskab, siger flere borgmestre i kommuner med ghettoer til Ritzau.

Men nedrivning må ikke stå alene, mener Løkkes partifælle Jens Ejner Christensen, som er borgmester i Vejle, hvor Finlandsparken i december igen var med på regeringens såkaldte ghetto-liste.

- Vi har ret god held med at få nogle af områderne moderniseret og bruge de greb, som ikke er at jævne med jorden, siger han.

Også Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), betragter nedrivning som et af flere værktøjer, som blandt andet vil komme i brug i Vollsmose. Han benytter lejligheden til at invitere statsministeren til Vollsmose for at møde nogle af de mennesker, som kommunen arbejder for at få i arbejde.

Fem boligblokke i Aarhus
Nogle af de nyere nedrivninger af boligblokke er sket i Gellerup i Aarhus, hvor fem boligblokke med 300 boliger er blevet revet ned som led i en helhedsplan for området. Her blev 60 procent af de berørte beboere genhuset af boligforeningen, mens 40 procent selv fandt et alternativ, oplyser direktør i Brabrand Boligforening Keld Laursen til Ritzau.

Han er tilfreds med, at statsministeren satte emnet på dagsordenen i sin nytårstale:

- Jeg synes, det er rigtig fint, at statsministeren lægger så stor vægt på dybest set at bryde den negative sociale arv i de her boligområder. Det er et vigtigt emne og godt at få sat fokus på, siger Keld Laursen.

Renoveringen af de øvrige blokke i området er fortsat i gang, og der forhandles med investorer om salg af jord til opførelse af privat boligbyggeri. Idéen er at skabe et område, hvor der både er almene boliger, private boliger, butikker og erhverv.

Gellerup kan således blive rollemodel for at ombygge socialt udsatte områder.

Det afgørende er at gøre en samlet indsats socialt, økonomisk, arkitektonisk og politimæssigt. Men det tager tid, siger Keld Albrechtsen, som er formand for Brabrand Boligforening, til Ritzau.

- Vi laver alle tingene på én gang. Vi har nu brugt ti år. Og vi kommer til at bruge ti år mere. Man skal ikke tro, at man med en patentløsning kan løse alle problemer i alle områder på to år, mener han.

Regler for områder på regeringens ghettoliste

En placering på listen eller en placering på listen over boligområder med "kombineret udlejning" udløser en række muligheder og særlige regler.

Reglerne om kombineret udlejning anvendes i boligområder med almene boligafdelinger på mindst 1000 beboere. Mindst 40 procent af beboerne mellem 18 og 64 år er uden for arbejdsmarkedet.

Hvis området har mindst 5000 beboere, er det tilstrækkeligt, at mindst 30 procent af beboerne er uden for arbejdsmarkedet.

Her er en oversigt over, hvad det betyder, hvis et boligområde ender på en eller begge af de to lister:

* Kommuner må ikke placere flygtninge i boligområder, der står på en af de to lister.

* Boligsøgende, der i de seneste seks måneder er straffet eller er løsladt fra fængsel, kan ikke henvises til boligområderne.

* Det er heller ikke muligt at opnå familiesammenføring, hvis man har bopæl i et boligområde omfattet af definitionen for kombineret udlejning.

* Kommunen kan beslutte, at boligsøgende, der har modtaget sociale ydelser, fordi de er uden for arbejdsmarkedet, ikke kan henvises til boliger i området. Kommunen skal dog finde en bolig et andet sted til disse personer.

* Der er afsat 160 millioner kroner årligt indtil 2020 i en pulje i Landsbyggefonden til at forbedre infrastrukturen i alle store boligområder, der opfylder to eller flere af ghettolistens fem kriterier.

* Derudover er der to puljer, som ikke er forbeholdt boligområder på ghettolisten, men da støtten tildeles på baggrund af et trangskriterium, vil afdelinger i områder på regeringens ghettoliste ofte blive tilgodeset. Det drejer sig om en pulje på 465 millioner kroner årligt til og med 2018 i Landsbyggefonden til boligsociale indsatser i udsatte boligområder. Samt en investeringsramme på i alt 18 milliarder kr. fra 2015-2020 til støtte til renoveringsarbejder i almene boligafdelinger.

Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Læs også her Abdel Aziz Mahmouds indlæg i 2016 om, hvorfor det for hans liv blev afgørende, at hans forældre flyttede ind i et middelklassekvarter i Middelfart med udelukkende etniske danskere. 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR