Klumme/
Æstetiske ledelsesprincipper kan hjælpe til at navigere i kriser og usikkerhed
Klumme/
Æstetiske ledelsesprincipper kan hjælpe til at navigere i kriser og usikkerhed
Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
Situationen i vores omverden peger på, at vi går tider i møde med masser af irrationalitet og nye paradigmer.
Dette får indflydelse på vores nære hverdag, fordi de store historier i vores omverden får indflydelse på, hvordan vi som ledere og medarbejdere forstår vores dagligdag. Det handler om følelser, om tryghed, om livsmod, ja hele den måde, vi forstår vores egen tid på.
Ledelse handler derfor ikke kun om rationelle beslutninger og strategier – det handler også om evnen til at skabe mening og sammenhæng i komplekse og kaotiske tider og situationer. Vi står i tider med usikkerhed og krise, og her kan vi ledere drage fordel af at anvende æstetiske ledelsesprincipper, der vægter sanseindtryk, form og symbolik som supplement til de mere traditionelle, rationelle beslutningsmetoder.
Som artiklen “Leading Aesthetically in Uncertain Times” af Bathurst m.fl. (2010) påpeger, kan æstetisk ledelse give ledere en bredere vifte af redskaber til at navigere gennem kriser ved at integrere både intellektuelle og følelsesmæssige elementer.
I stedet for kun at fokusere på løsninger baseret på logik tilbyder æstetisk ledelse en forståelse af, hvordan indtryk og symboler kan hjælpe med at inspirere og engagere mennesker – en nødvendighed når rationelle løsninger alene ikke slår til.
Æstetik som en del af ledelsesrepertoiret
At være en æstetisk opmærksom leder betyder at kunne lytte til både det, der siges, og det, der ligger skjult under overfladen. Dette kræver, at vi som ledere har en forståelse af, hvordan form og indhold interagerer, og hvordan myter og symboler kan skabe fælles mening i vores organisation. I usikre tider er ledere nødt til at balancere mellem at handle hurtigt og samtidig bevare refleksion over, hvilke følelser og symboler der påvirker medarbejderne.
Artiklen trækker på Roman Ingardens æstetiske filosofi og beskriver fire centrale elementer, som ledere kan anvende i krisesituationer: Presencing og konkretisering, tilbagegående refleksivitet, form og indhold samt myteskabelse. Disse elementer gør det muligt for ledere at forstå og tilpasse deres handlinger i takt med, at situationen udvikler sig.
Et af eksemplerne i artiklen handler om ledelsens reaktion på orkanen Katrina tilbage i 2005, hvor et æstetisk perspektiv kunne have forbedret krisehåndteringen betydeligt. Ved at anvende æstetiske principper kunne ledere have været mere opmærksomme på de menneskelige behov, som overskyggedes af et ensidigt fokus på ejendomsskader frem for menneskeliv.
Katrina er et ekstremt eksempel, og heldigvis skal kommunale ledere sjældent forholde sig til kriser af den kaliber. Men vi må samtidig konstatere, at vores udfordringer bliver mere og mere komplekse og påvirket af ting uden for vores indflydelse.
Tre gode råd til at arbejde med æstetik som leder i svære opgaver:
1.
Vær opmærksom på de symbolske dimensioner
Når du står overfor komplekse beslutninger, skal du være opmærksom på, hvilke symboler og billeder der præger situationen. Brug dem aktivt til at skabe mening og sammenhæng for dine medarbejdere.
2.
Balance mellem handling og refleksion
Ledere skal kunne vurdere, hvornår det er tid til at handle, og hvornår det er bedre at vente og reflektere. En æstetisk opmærksom leder har evnen til at navigere i dette spændingsfelt, så handlinger træffes med timing og følsomhed.
3.
Brug form og indhold strategisk
Som leder skal du sikre, at der er sammenhæng mellem organisationens formelle strukturer (form) og de unikke behov og situationer, der opstår i hverdagen (indhold). Dette kræver fleksibilitet og en vilje til at tilpasse sig, når omstændighederne kræver det.
Verden har oplevet og overlevet kriser før, og det vil vi gøre igen, hvis vi holder fast i det, som tæller: Mennesker og det, som vi står på.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.