Kommunen.dk
MENU

Kommunale muligheder i 5G: Aabenraa går forrest

Selvkørende busser i landsbyer, friskere fødevarer i lastbiler og bedre indeklima på skoler. Sådan lyder fremtiden med 5G, håber borgmester Thomas Andresen (V).

Kommunale muligheder i 5G: Aabenraa går forrest

Selvkørende busser i landsbyer, friskere fødevarer i lastbiler og bedre indeklima på skoler. Sådan lyder fremtiden med 5G, håber borgmester Thomas Andresen (V).
Thomas Andresen (V) blev borgmester i 2014 og arbejder nu for, at Aabenraa kommer med forrest i udviklingen af 5G teknologi i Danmark. Det kræver, at kommunen gør det nemt at hoppe med på bølgen.
Thomas Andresen (V) blev borgmester i 2014 og arbejder nu for, at Aabenraa kommer med forrest i udviklingen af 5G teknologi i Danmark. Det kræver, at kommunen gør det nemt at hoppe med på bølgen.
Foto: Michael Drost-Hansen, Ritzau Scanpix

- Altså 5G er jo ikke i sig selv det forjættede land. For det er bare en anden type net end det 4G, vi kører på i dag. Men det forjættede land er det antal enheder, vi kan koble på 5G, og så den hastighed, de kommer til at køre med.

Sådan fortæller Thomas Andresen (V), borgmester i Aabenraa, som forsøger at gøre den sønderjyske kommune til frontløber på 5G teknologi. Det skal komme Aabenraas indbyggere til gode med ny teknologi på lang sigt, men først bliver det erhvervslivet, der virkelig får glæde af 5G.

Det kommer til at ske i Padborg Transportcenter. Et gigantisk logistikcenter ved den Sønderjyske Motorvej, hvor der hver dag kommer 7.000 lastbiler igennem.

- Det er nærmest oplagt at teste nye teknologier der, når der er så meget lastvognstrafik og så enormt mange varer, siger Thomas Andresen.

Helt konkret skal 5G gøre det lettere for forskellige teknologier at snakke sammen. I transportcentret kan det for eksempel være at måle temperatur i kølevogne med fordærvelige madvarer og dermed forhindre, at noget går i forrådnelse. Det kan skabe store besparelser for de virksomheder, som holder til i området.

- Og kigger vi længere ud i fremtiden, kan det være, at trailerne bliver førerløse, så de selv kører rundt i transportcentret og fylder nye varer på med robotteknologi, der snakker sammen over 5G nettet. Der er jo meget snak om for tiden, at chaufførerne skal overholde hviletider, så det kan være, de kan gøre det, mens trailerne bliver fyldt op, fortæller den ivrige borgmester.

Han ved udmærket, at meget af teknologien stadig er noget forkølet og i udvikling, men Thomas Andresen mener ikke desto mindre, at der  skal være nogen, der tør udvikle det.

- Og vi er altså ikke teknologiforskrækkede her, fastslår han.

Hvad er 5G?

5G er femte generations mobilnet og giver mulighed for ekstremt pålidelig kommunikation, hastigheder op til 100 gange hurtigere end de nuværende 4G-net og håndtering af endnu flere brugere og enheder på samme tid.

Med udrulningen af 5G forventer man, at der bliver åbnet for flere og nye forretningsområder. Det kan være:

- Automatisering og robotteknologi inden for landbrugs-, industri- og sundhedssektoren.

- Transportsektoren med avanceret kommunikation mellem køretøjer. Herunder bl.a. førerløse biler.

- Energisektoren med smart grids, aflæsning af målere, styring af el-nettet.

- Smart cities.

Kilde: Energistyrelsen

Robotbusser
Men det skal ikke kun være de erhvervsdrivende, der får fordel af, at Aabenraa nu satser på 5G. Også borgerne kan få nogle goder på længere sigt. 

Thomas Andresen forestiller sig, at det fx bliver nemt at sætte sensorer op, der måler indeklima på folkeskoler og dermed kan justere ventilation og finde ud af, hvor der skal laves forbedringer.

Sensorer kan måske også måle, om et lokale overhovedet er blevet brugt i løbet af dagen. Det kan fx sikre, at der ikke bliver gjort rent de steder, der i forvejen er rene, eller at man bedre kan udnytte klasseværelser eller mødelokaler.

- Vi er også en af de større kommuner rent geografisk og har derfor nogle vanskeligheder med offentlig transport. Der er det oplagt at bruge selvkørende minibusser, der kører fra landsbyerne ind til centerbyerne. For chaufførerne er som regel den dyreste udgift.

5G gør det nemlig mere sikkert med selvkørende biler og busser, fordi responstiden på nettet er mikrokort i forhold 4G. På den måde kan forskellige biler snakke sammen over nettet og bremse op med det samme, hvis bilen foran bremser. Samtidig vil det også kunne få selvkørende biler til at køre tættere og flette bedre sammen i trafikken.

Kæler for teleselskaber
Aabenraa Kommunes ambitioner for Padborg Transportcenter er nævnt i statens plan for 5G som et af de gode eksempler på teknologiens muligheder.

Men for at man overhovedet kan teste forskellige teknologier, der kører på 5G, skal kommunen først have et egentligt 5G net. Det kræver master. Master som teleudbyderne skal gide opsætte i området.

- Meget konkret har vi nedsat et masteudvalg i kommunen. Herigennem skal vi gøre det så nemt som muligt for at give udbyderne mulighed for på en fornuftig måde at placere nogle master. Vi tror ikke, vi spinder guld på det, men vi vil være meget servicemindede i forhold til at åbne for en finmasket dækning af 5G, siger Thomas Andresen.

Samtidig har Aabenraa arrangeret workshops med alle de virksomheder, der holder til i Padborg Transportcenter om, hvad 5G kan give af muligheder.

- Nu får vi nogle udbydere på banen, men det kræver også, at der er nogle forbrugere af teknologien. Det er ikke som sådan kommunen, der sørger for det. Vi kan fremme udviklingen og fortælle om 5G, men det er forbrugerne, der skal være aftagerne.

Ny værktøjskasse
Energistyrelsen arbejder i øjeblikket på at lave en værktøjskasse, som gør det nemmere for kommunerne at indføre 5G. Den er fuld af gode råd og bliver løbende opdateret med nye erfaringer. Blandt andet fra Padborg, forklarer projektleder i Aabenraa Kommune Peter Mumm.

- Den kommer til at skabe glæde begge veje. Vi får brug for den som kommune, men også maste- og teleoperatører får et bedre overblik, så man er på samme side, siger Peter Mumm.

En ting, andre kommuner kan lære af Aabenraa, som nok også kommer med i værktøjskassen, er, at teleselskaberne kun skal i kontakt med én person i kommunen, hvis de vil sætte en ny mast op. Det gør det meget nemmere end normalt, og det kan derfor blive mere attraktivt for teleselskaber at sikre god forbindelse i Aabenraa. 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR