Kommunen.dk
MENU

‘Det er så banalt, at det er underligt at tænke på, at vi tidligere har arbejdet anderledes’

Frikommuneforsøget ‘Én borger, én plan’ er succesfuldt i Allerød. Men succesen giver også bøvl med it og kræver klar ledelse.

‘Det er så banalt, at det er underligt at tænke på, at vi tidligere har arbejdet anderledes’

Frikommuneforsøget ‘Én borger, én plan’ er succesfuldt i Allerød. Men succesen giver også bøvl med it og kræver klar ledelse.
I Allerød har udsatte borgere én fast kontaktperson i form af en plankoordinator, som sørger for, at hele den kommunale sagsbehandling spiller sammen.
I Allerød har udsatte borgere én fast kontaktperson i form af en plankoordinator, som sørger for, at hele den kommunale sagsbehandling spiller sammen.
Foto: Torben Klint, Ritzau Scanpix

Allerød Kommune river væggene ned.

Ikke i fysisk forstand, men i overført betydning mellem de afdelinger, der hjælper udsatte borgere.

For kommunen møder ofte borgere, hvis problemer er så komplekse, at de kræver hjælp fra flere sagsbehandlere, der sidder med forskellige fagområder. Men afdelingerne taler sjældent sammen, og sagsbehandlerne laver derfor hver deres handleplaner til borgeren. De planer kan i værste fald spænde ben for hinanden.

Det gør Allerød op med i frikommuneforsøget Én borger, én plan. Her får en udsat borger eller familie tildelt en plankoordinator, som planlægger på tværs af afdelinger som jobcentret, socialområdet og sundhedsområdet. På den måde flyder de kommunale sektorer ind over hinanden i stedet for at arbejde hver for sig.

- Det er så banalt, at det er underligt at tænke på, at vi tidligere har arbejdet anderledes. Vi implementerer sjældent projekter, der er win-win for alle, som det er tilfældet her, fortæller socialchef Gitte Overgaard.

Forsøget begyndte i sommeren 2017 og løber til 2021 i ni nordsjællandske kommuner. Allerød bruger i øjeblikket Én borger, én plan til at hjælpe omkring 350 voksne, unge og familier.

  Vi bliver sat tilbage af, at it-systemerne ikke spiller sammen. Det er utilfredsstillende for medarbejderne, at de skal dobbeltregistrere, og at plankoordinatoren skal sende borgerens plan rundt til andre afdelinger, som så skal kopiere det ind i hver deres system.

Idéen med en koordinator medvirker til, at medarbejderne i de forskellige afdelinger laver mindre dobbeltarbejde. Samtidig slipper de udsatte borgere for at fortælle den samme historie hver gang, de får en ny sagsbehandler, og de oplever derfor kontakten med kommunen som entydig, konstruktiv og ubureaukratisk.

- Og vi bruger vores personaleressourcer langt mere hensigtsmæssigt, for der er mindre overlap mellem, at vores medarbejdere gør det samme stykke arbejde. Det er godt nok ikke sådan, så vi kan ikke påvise en besparelse i kommunen nu og her, men jeg tror, vi kommer til at se en en samfundsøkonomisk besparelse på sigt, siger Gitte Overgaard.

Kræver klar ledelse
Når fagområderne flyder ind over hinanden, mister ledere og fagchefer også den fulde kontrol over deres områder. Så hvis andre kommuner skal i gang med en lignende omstilling, anbefaler Gitte Overgaard, at der ligger en klar linje.

-  Politikere og direktion skal beslutte, at det er sådan, man vil arbejde. Direktører, chefer og ledere skal turde give slip på deres egne ansvarsområder. Vi har derfor fokus på tværgående ledelse i Allerød, siger Gitte Overgaard.

For at komme konflikter til livs, tænker Allerød Én borger, én plan ud i alle led. Det inkluderer også rekrutteringen af nye ansatte, som skal være indstillet på at arbejde tværfagligt.

IT halter gevaldigt
Et af de største problemer med Én borger, én plan er, at Allerød møder teknologisk modstand, når borgerens plan skal ind i it-systemerne. For hvert system er designet specielt til en sektor og snakker derfor ikke sammen med andre afdelingers systemer.

  Vi implementerer sjældent projekter, der er win-win for alle, som det er tilfældet her

Så selvom borgeren får lavet én samlet plan, skal den efterfølgende tilpasses til hvert enkelt it-system.

- Vi bliver sat tilbage af, at it-systemerne ikke spiller sammen. Det er utilfredsstillende for medarbejderne, at de skal dobbeltregistrere, og at plankoordinatoren skal sende borgerens plan rundt til andre afdelinger, som så skal kopiere det ind i hver deres system. Og hvis en sag bliver opdateret, kan medarbejderne ikke se det, fordi systemerne ikke taler sammen, siger Gitte Overgaard og fortsætter:

- Der er virkelig mange ting, der kan blive bedre it-mæssigt, og hvis det sker, vil det understøtte forankringen af Én plan.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR