Fire magtfulde organisationer til Ole Birk: Løs trængslen på vejene
Fire magtfulde organisationer til Ole Birk: Løs trængslen på vejene
Medlemmerne hos fire af landets mest magtfulde lobbyorganisationer, KL, Dansk Industri, Dansk Erhverv og FDM, er ved at være rigtig godt og grundigt trætte af at mærke konsekvenserne af den øgede trængsel på vejnettet.
- Hvornår tager du initiativ til at indkalde alle interessenterne på transportområdet, så vi kan få lavet en samlet transportplan for Danmark?, lyder det enslydende fra organisationerne til landets øverst ansvarlige beslutningstager på transportområdet, transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Den primære årsag til opråbet er, at trafikken på det danske motorvejsnet er steget med godt 30 procent siden 2010, ligesom trafikken overordnet set er steget med 18 procent fra 2000 til 2015 på det danske vejnet.
Hos kommunerne betyder det mere slitage af vejene, og pilen på omkostningskurven har derfor også fået nogle markante nøk opad de seneste år. Blandt andet er kommunernes samlede udgifter til nye anlæg steget fra godt 2 mia. kr. i 2007 til over 4 mia. kr. i 2016.
Og hos Dansk Industri og Dansk Erhverv estimeres det, at det danske samfund hvert år går glip af 20 mia. kr. i tabt fortjeneste, fordi vi spilder tid i trafikken.
KL: Anlægsudgifterne rammer
For KL handler det kortsigtet om én enkelt ting; at få transportministeren til at handle ved at indkalde alle relevante parter på området.
- Vi er udfordret på transportområdet, fordi trafikken stiger eksplosivt hele tiden. Før snakkede vi om hustande, der havde én bil, nu snakker vi om husstande - særligt i provinsen - der har to eller endda tre biler, forklarer Jørn Pedersen (V), borgmester i Kolding og indtil forleden formand for KL’s teknik- og miljøudvalg.
At bilismen er steget ses tydeligt i bilbranchens salgstal, hvor det fremgår, at antallet af nyregistrerede personbiler er fordoblet til 220.000 biler pr. år - inden for få år.
- Der er også blevet meget tungere trafik, når vi ser på vores veje. Man tillader lastbiler via modulvogntog, og de kører med rigtig meget mere vægt på. Hos landbruget bliver maskinerne også større og større, fortæller Jørn Pedersen.
Handel via internettet presser også vejnettet. Her sendes årligt 150 mio. pakker afsted, som skal bringes ud til købere eller udleveringssteder, hvor købere kan hente pakkerne.
- Nu har jeg været borgmester i otte år, og vi har aldrig brugt så mange penge på vedligehold af veje, som vi gør lige nu. Og vi bliver ved med at være bagefter, fordi vores veje simpelthen ikke er bygget til den trafikmængde, der er i dag. Vejene bliver bare nedslidt hurtigere, siger han.
DI: Transport er vigtigst
Dansk Industri (DI) bakker op om KL’s ønske om handling.
For erhvervsorganisationen er der tre ting, der gælder; At få lavet en samlet masterplan for infrastrukturen, forøgelse af de statslige og kommunale investeringer - samt et håb om, at Folketingets transportordførere kan begrave stridsøkserne og lave et fælles forlig på området.
- Når vi spørger vores virksomheder hvert eneste år i vores erhvervsklima-undersøgelse, så har der i samtlige år været ét tema, der peges på som det væsentligste - mere end skat. Og det er faktisk transport og infrastruktur, påpeger branchedirektør Michael Svane fra DI.
Ifølge erhvervsorganisationen, der repræsenterer over 10.000 virksomheder, er det langt dyrere at holde igen på investeringerne i infrastruktur, end det er ikke at bruge penge på området. I DI er 12 procent af medlemsvirksomhederne beskæftiget inden for transport.
- Det kan have den konsekvens, at du ikke kan tiltrække den nødvendige arbejdskraft, ligesom det kan betyde, at ordrer går uden om Danmark, og at virksomheder simpelthen vælger at flytte stængerne og produktionen uden for landets grænser, siger Michael Svane.
Både KL og Dansk Industrier understreger, at det er vigtigt at undersøge, hvordan trafikproblemerne kan løses uden at se på området i separate siloer.
- Når man nu kører ud af fabriksporten i Brande, så kører du jo først på kommunal vej, måske dernæst statslig hovedvej, og i sidste ende noget motorvej, ligesom din destination også er kommunal, understreger han og fortsætter:
- Derfor er samarbejdet mellem kommunerne og staten fuldstændig afgørende set i forhold til, hvordan vi sikrer fremkommeligheden og fremdriften i vores mobilitet, som er helt kritisk både for medarbejdere og virksomhedernes produktion, forklarer Michael Svane.
FDM efterlyser handling
FDM (Forenede Danske Motorejere) repræsenterer ca. en kvart million husstande. Her efterlyses ligeledes handling fra ministeren.
- Vi savner ikke bare en minister, vi savner også, at partierne og transportordførerne på Christiansborg samler sig. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der ikke har været det bedste klima mellem trafikordførerne og trafikministeren, siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef for FDM’s politiske sekretariat.
Afdelingschefen pointerer, at puljen af penge fra den seneste plan fra 2009 er så godt som udtømt.
- Gravemaskiner er ved at være ledige, og derfor kunne det godt være, at man skulle sætte sig ned for at lave den her langsigtede plan, for vi vil gerne lægge sporene mange år frem, mener Torben Lund Kudsk.
Trængsel på vejene
Trafikken er steget med 18 procent fra 2000 til 2015. Ser man isoleret på årene 2013 til 2016, er trafikken steget næsten tre gange så hurtigt som i de forudgående år.Siden årtusindeskiftet er der lagt næsten 230 kilometer ny motorvej, hvilket bringer motorvejsnettet op på 1.237 kilometer på landsplan. I samme periode er trafikken på motorvejene vokset med hele 50 procent på det samlede motorvejsnet, og Vejdirektoratet skønner, at en femtedel af væksten kommer fra de nyåbnede strækninger.
I perioden mellem 2015 og 2020 afsluttes en lang række store vejprojekter, blandt andet motorvejen Herning-Holstebro, Frederikssundforbindelsen, motorvejen rundt om Silkeborg, udvidelsen af den østjyske motorvej ved Aarhus samt udvidelsen af Helsingør- og Køge Bugt-motorvejene. De nye vejprojekter kan i sig selv forventes at forøge trafikken med omkring en procent, konkluderer Vejdirektoratet.
Hvad angår benzinpriserne, er de efter at have ramt et højdepunkt i 2012 faldet med omkring 20 pct. Biltrafikken er i samme periode vokset med 10 pct. Benzinprisernes udvikling forklarer næsten halvdelen af trafikvæksten i samme periode, skriver Ingeniøren.
Kilde: Fagmediet Ingeniøren på baggrund af en rapport fra Vejdirektoratet.
FDM bakker ligeledes op om KL’s ønske om at nedbryde siloerne på tværs af stat og kommune, når den næste plan – måske engang – skal nedfældes.
- Fra vores side har vi også pointeret vigtigheden af, at vejsystemer hænger sammen. Eksempelvis at motorvejene ofte er velfungerende, men at trafikken sander til i det øjeblik, at du skal dreje fra ad kommunernes veje. Her er det vigtigt at lave planer, der virker på tværs, siger Torben Lund Kudsk.
Behovet er meget stort
Den seneste nationale handleplan, den grønne infrastrukturfond, blev i 2009 vedtaget af en bred forligskreds bestående af regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance.
- Den grønne infrastrukturfond indeholdt ca. 100 mia. kr., men den er udtømt nu, og det er fint. Men vi mangler en ny plan, og jeg ved, at det er et ønske på Christiansborg. Det ser dog ud til, at der er meget stille i øjeblikket, fordi der er sat et hold eksperter sammen, der meget gerne snart skal barsle med et forslag til sådan en plan, siger Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur hos Dansk Erhverv og fortsætter:
- Behovet er meget, meget stort. Der er en hel masse VVM-projekter, der ligger klar, men der er tilsyneladende ikke rigtig penge til at gennemføre projekterne.
For Dansk Erhvervs ca. 17.000 medlemmer har det konsekvenser, når vejnettet ikke fungerer.
- Hvis du er virksomhed, der skal etablere sig, eller hvis du vokser, giver det udfordringer i øjeblikket. Og der bliver kun flere og flere røde strækninger på det danske vejnet. Steder, hvor trafikken sander til, siger Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur hos Dansk Erhverv.
KL: Ministeren lytter ikke
Tilbage i kommunernes lobbyorganisation, KL, forklarer formand for teknik- og miljøudvalget, Jørn Pedersen, at netop trængselsproblematikken har fyldt meget i hele hans formandsperiode.
Årsagerne til kommunernes vejslitage-hovedpine
Der er 70.700 km kommunale veje og 7.050 kommunale broer. De 24.000 km ligger i byområder og de 46.000 km i landområder og landsbyer.Her er de største faktorer, der sender omkostningerne i vejret for kommunerne:
* Fjernvarmerør, kloakledninger, it og telekommunikation, el- og vandforsyning lægger alle værdifuld infrastruktur ned under asfalten. Aldrig er så meget asfalt gravet op for at lægge ledninger ned.
* Salget af nye biler er på få år fordoblet til 220.000 biler pr. år.
* Stadig tungere og bredere lastbiler og busser tynger på asfalten og skaber slidspor i sving og ved kryds.
* Med ny GPS kan lastbiler vælge alternative ruter, når motorvejene bliver for trange eller er stoppet af uheld.
* Landbruget får stadig tungere og bredere maskiner og har mere behov for transport mellem gårdene. Trængslen i byerne øges med mange varetransporter til butikker og virksomheder, og nu også levering af mere end 150 mio. pakker købt på nettet.
Kilde: KL.
- Vi har prøvet at adressere det her på møder med skiftende ministre, men det er ikke lykkedes at få skabt den her forståelse, fordi der jo oftest tænkes i kortsigtede løsninger og termer. Det ved jeg jo af alle som borgmester i en kommune, men vi har brug for, at der bliver lavet en national transportplan, hvor vi kan sige, sådan her skal det være, og så kan alle prioritere efter den plan, forklarer Jørn Pedersen og fortsætter:
- Det her er ikke en klagesang, hvor jeg synger om flere penge - det er en konstatering af, at vi er rammestyret på anlægssiden i dag, og vi kan bare sige, at når kommunerne står i et valg, hvor vi lige skal beslutte, om vi skal bygge nogle veje, eller om vi skal bygge den her skole, som forældrene skriger råber og skriger på - og hvor vi ikke har plads til at få passet børnene - så er der ingen diskussion om, hvad der bliver valgt, siger Jørn Pedersen.
Hvad er den perfekte løsning set fra jeres stol?
- Det er egentlig, at vi får os sat sammen; kommuner, erhvervsorganisationer, transportorganisationer og Folketinget og får lavet en samlet transportplan for Danmark, hvor man ligesom siger, at det her problem er ikke kun relateret til statsveje, baner og så videre, det handler om et samlet problem, der skal løses. Al transport starter og slutter på kommunalt niveau, fortæller Jørn Pedersen.
Minister i flyverskjul
Kommunen.dk har forsøgt at få ministerens til at forholde sig organisationernes éne spørgsmål.
Men hverken Ole Birk Olesen eller pressechef i Transportministeriet, Mia Josiassen, vil svare på de fire organisationers spørgsmål; ”Hvornår tager du initiativ til at indkalde alle interessenterne på transportområdet, så vi kan få lavet en samlet transportplan for Danmark?”
”Det bliver ikke muligt at få en kommentar fra ministeren,” siger Mia Josiassen.
Kan du uddybe hvorfor?
”Nej, det kan jeg ikke,” afslutter hun.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.