Kommunen.dk
MENU

V- og K-politikere har de største valgbudgetter

Borgerlige lokalpolitikere har flest penge til at føre valgkamp for. Men kampagnekronerne flytter kun få stemmer mellem partierne, siger valgforskere.

V- og K-politikere har de største valgbudgetter

Borgerlige lokalpolitikere har flest penge til at føre valgkamp for. Men kampagnekronerne flytter kun få stemmer mellem partierne, siger valgforskere.

Der er stor forskel på, hvor store økonomiske valgmuskler lokalpolitikerne i landets 10 største kommuner har at spille med. Det viser en stikprøve blandt 71 byrådsmedlemmer, som Kommunen har foretaget.

Kommunalpolitikerne for Venstre og De Konservative fører an med de største valgkampsbudgetter. Således har 9 ud af 14 deltagende Venstre-politikere mere end 25.000 kroner at føre valgkamp for. Derudover har seks ud af ni konservative kandidater mere end 25.000 kroner til rådighed.

Til venstre for midten ser det anderledes ud. Her har kun fire ud af 19 socialdemokrater mere end 25.000 kroner til deres valgkamp, og hos SF har tre ud af ti kandidater mere end 25.000 kroner, som de kan bruge til at vinde vælgernes gunst.

Rune Stubager, valgforsker ved Aarhus Universitet, er ikke overrasket over lokalpolitikernes ressourcer:

- Vi har at gøre med folk, der allerede har skaffet en hel del midler og regner med at sikre sig en plads i byrådet igen, så de har nemmere ved at ringe rundt og få folk til at støtte dem.

Flytter få stemmer

Ved kommunalvalget i 2009 undersøgte de to statskundskabsprofessorer fra Københavns Universitet Kasper Møller Hansen og Jens Hoff, hvor mange penge lokalpolitikerne brugte af egen lomme. Dengang hed beløbet 12.439 kroner, hvis man medregner lokalpolitikere fra samtlige kommuner.

- Det er forventeligt, at de borgerlige har flere penge. Men erfaringen siger, at pengene kun afgør marginalerne og ikke valget. En dyr kampagne kan godt flytte stemmer, men primært indenfor et parti, siger Kasper Møller Hansen.

Modsat hvad mange ville tro, fortæller lokalpolitikerne i Kommunens undersøgelse, at de ikke bruger mange kampagnekroner på at købe PR- og kommunikationsrådgivning ude i byen.:

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR