Transport koster lavtlønnede dyrt
Transport koster lavtlønnede dyrt
Arbejdet bærer lønnen i sig selv. Sådan kunne ordsproget lyde for de 250.000 danskere, der frem mod 2023 vil have en såkaldt lille økonomisk tilskyndelse til at arbejde. Men modsat hvad debatten handler om, er det langtfra kun ydelserne, der er skyld i antallet.
For 37 procent af gruppen – 93.000 mennesker – er det nemlig dyr transport, der angives som hovedårsag til det lave incitament, viser tal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.
- Transportomkostninger er et overset problem i de her år, hvor der sker en større og større polarisering af arbejdsmarkedet. Jobbene bliver skabt i storbyerne, mens de ledige ofte bor i yderområderne, siger senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), Sune Sabiers.
Han lavede tidligere på måneden en analyse, der viser, at 60 procent af dem, der ikke har nogen økonomisk gevinst ved at arbejde, har over 60 kilometer til arbejde hver dag.
- Derfor vil det i langt højere grad give mening at øge transportfradraget for de her mennesker end at skære i kontanthjælpen, forklarer Sune Sabiers.
Ikke på tapetet
Socialdemokraternes finansordfører Jesper Petersen har bedt Finansministeriet om at se nærmere på, hvordan transportomkostningerne påvirker gruppen.
- AE's forslag vil ganske givet have den ønskede effekt, men den form for skattelettelse er ikke noget, regeringen har på tapetet, siger han.
Ifølge forskningschef i Rockwool Fonden, Torben Tranæs, udgør transport en stor del af de lavtlønnedes økonomi, og derfor vil et øget fradrag også hjælpe på de økonomiske incitamenter.
- Det vil både øge mobiliteten og få det til bedre at kunne betale sig at arbejde.
Debatten om, hvorvidt det kan betale sig at arbejde eller ej, ser ud til at kunne blive toneangivende i en kommende valgkamp. I Venstres jobplan fra efteråret går partiet ind for at få genindført kontanthjælpsloftet og gennemført andre tiltag, der holder ydelserne nede.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.