'Teknologi er en del af barnets udvikling'
'Teknologi er en del af barnets udvikling'
Over de næste fire år skal Hvidovre Kommune indkøbe iPads for knap 15 millioner kroner. Det skal sikre, at samtlige lærere, pædagoger og hver andet barn i alderen 6-16 år frem ad rettet får udleveret en iPads eller lignende teknologi på kommunens regning.
Det omfattende indkøb af digitalt hardware er en central del af kommunens strategi om ’digital dannelse’, som blev vedtaget i sommer. Udover de mange iPads skal der investeres over fem millioner kroner i etablering af trådløs internet på alle skoler, fritidsklubber og daginstitutioner.
Samtidig skal lærernes og pædagogernes it-kompetencer have et løft, så den nye teknologi kan integreres i kommunens børns hverdag. For udgangspunktet er en didaktisk og dannelsesmæssig målsætning, hvor tilgængelig teknologi udgør en afgørende forudsætning.
Socialt ansvar
- Vi vil også gerne tage et socialt ansvar, det her er jo Hvidovre Kommune, og det skal ikke være fraværet af udstyret, som skal ekskluderer nogle børn. Men vores satsning handler først og fremmest om at udvikle kulturer og udvikling af pædagogik, siger Thomas Ankler, udviklingskonsulent i Hvidovre Kommune.
Kompetenceudviklingen kommer først og fremmest til at ske ved en form for sidemandsoplæring, hvor en række pædagoger og lærere får rolle som it-vejledere. De skal så ud og tage del i undervisningen på skolerne og ud i daginstitutionerne og hjælpe med at få integreret de digitale devices i hverdagens aktiviteter.
- Der kommer ikke noget godt ud af, at oplære folk i lange rækker. Det, vi skal gøre os umage med, er at give lærerne og pædagogerne mulighederne, der hvor de er. Vores vejledere er uddannet i digital vejledning og didaktiske tilgange i erkendelse af, at vi er nødt til at have begge dele med, siger Thomas Ankler.
Ifølge ham adskiller Hvidovre Kommune sig fra andre kommuner ved at tænke it-strategi for alle børn unge mellem 0 – 18 år som en helhed. Samtidig er fokus rykket fra forsøgsstadie til egentlig permanent drift de næste mange år.
- Forsøgene har været der, og det der er behov for blandt pædagoger og lærere er, at der kommer en hverdag, hvor det her indgår som en integreret del frem for noget, der skal prøves af, siger Thomas Ankler.
Ingen Emma Gad
Som han ser det, er det i høj grad en offentlig opgave at sikre børn og unge erfaring med ny teknologi, der sætter sit præg på samfundet. Set i det lys mener han, at det er en naturlig ting, at kommunen påtager sig ansvaret for at sikre alle børn erfaringer med den nyeste teknologi.
- Hver gang der kommer ny teknologi, er der også et dannelsesperspektiv. Det betyder jo noget for børnene, de unge og samfundet, at den her teknologi nu er til rådighed. Vi har ikke brug for en Emma Gad 2.0, men vi har brug for at forholde os til den moderne teknologi i takt med, at den bliver tilgængelig og får sat sit præg på samfundet, siger Thomas Ankler og fortsætter:
- At håndtere de her teknologier er jo en del af den udvikling et barn skal igennem. Det er der slet ingen tvivl om.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.