Samlet opposition vil af med stillerlister
Samlet opposition vil af med stillerlister
Administrativt bøvl. Sådan beskriver både oppositionspartierne og flere lokale socialdemokrater den omstændighed, at byrådspartier ved hvert kommunalvalg skal ud og finde stillere, som vil skrive under på, at de må stille op som parti. De mindste kommuner skal have 25 underskrifter, mellemstore kommuner 50 underskrifter og Københavns partier skal ud og finde 150 stillere. Derfor har Dansk Folkeparti, der tidligere stod alene med forslaget, men nu støttes af resten af oppositionen, stillet beslutningsforslag i Folketinget om at afskaffe stillerlister for indvalgte partier i byråd.
- De partier, der er valgt ind og har siddet i hele valgperioden, har jo fået deres mandat fra befolkningen, fordi der er så mange, der har stemt på dem. Behovet for, at de skal ud at finde 50 mennesker, der vil skrive under på, at de må stille op, er der jo ikke. Det er fuldstændig overflødigt bureaukrati, siger Jan E. Jørgensen (V), som deltog i debatten om forslaget i Folketinget tidligere i maj måned.
Argumenterne fra indenrigsminister Margrethe Vestager (R) og regeringspartiernes ordførere lød på, at man med en lovændring risikerer ’nyt’ bureaukrati. Der kan opstå tvivlstilfælde ved situationer som eksklusion og opsplitning af partier i fraktioner.
- Hvis vi afskaffer stillerlisterne, får valgbestyrelserne en vanskelig opgave med at afgøre, hvem der har ret til at tegne den enkelte liste. Så der findes altså ikke en løsning, efter hvilken vi bare afskaffer stillerlisterne, og så er alle glade, sagde ministeren.
Ligesom i Folketinget
Michael Vindfeldt (S), rådmand på Frederiksberg, er dog ikke enig med sine partifæller på Christiansborg. I Folketinget er der ikke stillerlistekrav for indvalgte partier, og derfor kan det vel også fungere lokalt, mener han. Han er i tvivl om, hvor modstanden mod forslaget egentlig kommer fra.
- Jeg synes, at regeringspartierne absolut skal overveje, om de virkelig mener, at denne her ændring vil give problemer, eller om det er embedsmændene, der måske har fundet på forklaringer imod det, fordi man ikke kan overskue at lave den lovændring. For det her kan jo sagtens laves, så det giver en administrativ lettelse for både partiforeninger og kommunalt ansatte, siger han.
Dårlige argumenter
De tvivlstilfælde, som regeringen trak frem ved debatten, står Michael Vindfeldt uforstående overfor.
- I den situation, hvor et parti bliver splittet, må man jo bare sige, at det ikke er sværere end at høre partikontoret ad og få bekræftet, hvem der repræsenterer partiet af de to. Vi har jo alle vores partilove om den slags, siger Michael Vindfeldt.
Byrådsmedlem i Kolding Kommune Christian Haugk (S) og formand for Socialdemokraterne i Aarhus Morten Pless bakker også op om afskaffelsen.
- Reglerne om stillerlister giver ikke voldsomt meget mening. Vi er jo et stort eksisterende parti, og vi regner da stærkt med at komme ind næste gang. Kravet om stillere skal jo være en demokratisk test af partiet, ikke et benspænd, siger Christian Haugk, der er borgmesterkandidat i Kolding, hvor Socialdemokraterne indtil 2009 havde siddet på magten i 47 år.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Socialdemokraternes kommunalordfører, Simon Kollerup, med hans reaktion på de kritiske røster fra baglandet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.