Problemfamilier drukner i fagprofessionelle
Problemfamilier drukner i fagprofessionelle
- Med den måde vi har indrettet systemet i dag, har vi skabt den perfekte opskrift på, hvordan man pacificerer mennesker i generationer. Og det første skridt, vi må tage for at komme væk fra det, er at stoppe med at drukne dem i professionelle.
Anne Marie Villumsen, docent på VIA University College, mener, at der er potentialer i at ændre på den måde, man i mange kommuner har valgt at sætte ind over for de allermest udsatte familier.
Hun har gennem tre år fulgt 32 af Skive Kommunes mest udsatte familier, og hun har gennem flere interviews med familierne undersøgt, hvad det egentlig er, som er vigtigt for familierne, når de skal modtage hjælp fra kommunen.
Og særligt én ting lagde de udsatte familier vægt på, når de talte med Anne Marie Villumsen: De vil have én indgang til kommunen, så de bliver forstået i en sammenhæng, så der er en relation til dem, der skal hjælpe, og så de ved, hvor de skal henvende sig.
- Det er ikke kun en ny organisering, men også en anden måde at møde de her familier på, siger Anne Marie Villumsen.
Med den måde vi har indrettet systemet i dag, har vi skabt den perfekte opskrift på, hvordan man pacificerer mennesker i generationer.
11 mand på besøg
Sagen er den, at familier med meget komplekse problemer har rigtigt mange steder i både kommunen og regionen, de møder det offentlige.
- De skal rende til møder hos professionelle i socialpsykiatrien, misbrugsbehandlingen, socialforvaltningen, sundhedsforvaltningen, børn- og ungeforvaltningen, beskæftigelsesforvaltningen og rigtigt mange andre steder. Og det er rigtigt mange fagprofessionelle, de dermed skal forholde sig til, siger Anne Marie Villumsen.
En familie, som både har misbrugsproblemer, er på førtidspension og har udfordringer med børnene i skolen, kan uden problemer have tre-fire handleplaner forskellige steder i det kommunale system. Og det er ikke sikkert, de er koordineret på nogen måde. Og de har hver deres professionelle med. Det løber op i mange personer, familierne skal forholde sig til.
- Med én rådgiver og med én handleplan kan man lave en meget mere enkel indsats, som også stresser familierne mindre, siger Anne Marie Villumsen og fortæller om et eksempel på en familie, der i løbet af en uge havde besøg af 11 forskellige fagprofessionelle kommunale medarbejdere.
- Hvis nu de havde én rådgiver i stedet for tre eller fire rådgivere. Hvis de nu kun havde én handleplan i stedet for tre eller fire. Og hvis nu de kun havde en udførende myndighed i stedet for tre eller fire, så kan den her familie ende med fire professionelle, som kommer i deres hjem. Og det er inklusiv deres rådgiver.
- Med så mange professionelle i hjemmet, har de nærmest kun det valg at sætte sig ned og vente på, at kommunen kommer.
Med så mange professionelle i hjemmet har familierne nærmest kun det valg at sætte sig ned og vente på, at kommunen kommer.
‘Stop specialiseringen’
En anden ting, som Anne Marie Villumsen tager med sig efter tre års forskning i Skive Kommune, er, at med de allermest udsatte familier skal man ikke sætte ind med specialiserede indsatser:
- Man må endelig ikke misforstå det. Et velafgrænset problem har rigtig godt af en specialiseret indsats. Men det har de her familier bare ikke. Så derfor må vi gøre noget andet for dem.
Hendes forskning viser nemlig, hvordan specialiserede indsatser giver blinde vinkler i sagsbehandlingen.
- Så hvis man skal ud og se mere helhedsorienteret, skal man også have helhedsorienterede handlemuligheder. Og det kan man altså blandt andet opnå ved, at socialrådgiveren har myndighed på både familie- og beskæftigelsesområdet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.