Problemer med NemRefusion
Problemer med NemRefusion
NemID er ikke den eneste it-løsning, der her haft opstartsproblemer. NemRefusion, som blev lanceret i slutningen af august, har heller ikke haft det for let. Meningen var, at systemet skulle lette det administrative arbejde ved refundering af blandt andet sygedagpenge til virksomheder.
”Hensigten med NemRefusion er, som navnet antyder, at det skal være nemmere. Men der har været en del opstartsproblemer. I to uger var det næsten helt nede, og der har været lange svartider,” fortæller Thomas Qvortrup Christensen, der er chefkonsulent i arbejdsmarkedspolitisk afdeling i DI.
Han bakkes op af Jørn Jensen, der er projektchef i Dansk Byggeri:
”Når systemerne sættes i værk, så skal det fungere. Og det er for dårligt, at man ikke har testet ordentligt, om systemet kan klare belastningen. Det har vi efterhånden oplevet et par gange,” siger Jørn Jensen.
Penge til gode
Både Dansk Byggeri og Dansk Industri fortæller, at der nu er styr på problemerne. Men de melder begge om flere medlemmer, der ikke har kunnet indberette sygdom til tiden og derfor ikke har fået refunderet de penge, de havde ret til. Kommunerne har nu modtaget information om, at man skal tage hensyn til systemnedbruddet i klagesager.
Hos KOMBIT beklager man vanskelighederne og forsikrer om, at man har arbejdet målrettet og hårdt for at håndtere dem:
”Der har været nogle tekniske udfordringer, og nogle kommuner har været nødt til at vende tilbage til papirblanketterne. Selvfølgelig skal der ikke være så store børnesygdomme, og selv om det er slut nu, vil vi altid kunne gøre det bedre,” fortæller projektdirektør Peter Egelund.
NemRefusion er det andet store system, som KOMBIT har stået bag efter oprettelsen ved salget af KMD. Det første var det nye bolig- og bygningsregister. Efter en forsinkelse på en måned skal KOMBIT i slutningen af november lancere sin nye digitale flytteløsning, som er det første projekt, hvor KOMBIT har været med helt fra starten.
”Vi kan ikke love, at der ikke kommer problemer med den digitale flytteløsning. Men vi kan love, at hvis der kommer problemer, så vil vi gøre alt for at gå i dialog og løse dem hurtigst muligt,” siger Peter Egelund.
Sparer en million
Den nye digitale flytteløsning vil automatisk sende oplysninger videre til CPR-registret, når borgerne taster dem ind på kommunens hjemmeside, og dermed spare kommunen for meget administration. Over 60 kommuner har tilmeldt sig, men der eksisterer allerede en løsning, som kan det samme.
I februar gik København i luften med eFlyt, som de udviklede i samarbejde med CSC, og som flere kommuner nu er i gang med at implementere. Thomas Jakobsen, der er direktør i Københavns borgerservice, fortryder ikke, at han ikke ventede på KOMBITs løsning.
”Vi har sparet en halv million de første ni måneder, og vi forventer næste år at spare minimum en million. Jeg er helt med på, at kommunerne bliver nødt til at stå sammen i KOMBIT og gå i udbud for at få priserne ned. Men nogle gange, når man skal udvikle nyt, gør det ikke noget, at nogle stikker af og prøver noget andet,” siger Thomas Jakobsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.