Privat lægehjælp over telefon er populært
Privat lægehjælp over telefon er populært
Når halsen gør ondt, feberen pludseligt stiger, eller ryggen låser efter en dag i haven, så sidder onlinelæger i forsikringsselskaber klar ved telefonen for at hjælpe. Og det tilbud er der flere og flere kunder, som benytter sig af.
Det oplyser Tryg, Alm. Brand Group, Topdanmark og Gjensidige til Ritzau.
Hos Topdanmark er der registreret en stigning på 41 pct. i antallet af online konsultationer, når perioden fra januar til september i 2022 sammenlignes med samme periode i 2024.
Endnu større stigning oplever Tryg - her er der i år indtil videre registreret 127 pct. flere henvendelser sammenlignet med hele 2023.
- Det viser, at danskerne for alvor har taget de digitale sundhedsløsninger til sig, siger sundhedsdirektør i Tryg Jytte Adelmark.
- Tilbuddene skal ses som et supplement til det offentlige sundhedssystem, hvor vi kan hjælpe vores kunder med især mindre skavanker. Vi kan også henvise til egen læge.
Børnefamilier er blandt dem, der gør brug af muligheden. Ifølge Alm. Brand Group, som dækker over Alm. Brand og Codan Forsikring, drejer fire ud af ti henvendelser sig om børn.
Derudover oplyser selskaberne, at henvendelserne ofte sker i forbindelse med mindre alvorlige tilstande såsom hudproblemer, øjenbetændelse og lette smerter efter fald.
Hos Tryg kan der også være tale om mere akutte tilfælde, hvor patienten vil vide, hvad næste skridt skal være.
- Det kan være et akut traume, hvor man gerne vil have afklaret, om man skal på en skadestue, siger sundhedsdirektør Jytte Adelmark.
Muligheden for at få hjælp online er hos mange forsikringsselskaber en del af indboforsikringen, hos andre indgår det i en sundhedsforsikring eller en ordning via pensionsselskabet.
Det oplyser Mie Rasbech, der er sundhedspolitisk chef i F&P - en brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaber.
Fælles for kunderne er, at de ofte ringer om eftermiddagen og om aftenen.
- De kan have et job, hvor de ikke kan ringe til egen læge i telefontiden, som ofte er mellem otte og ni.
- Arbejder man eksempelvis på en byggeplads, er buschauffør eller skolelærer, kan det være svært at ringe på det tidspunkt, siger Mie Rasbech.
Flest bruger muligheden, når de er hjemme. Men ordningen benyttes også under en ferie, siger Mette Glad, der er fagchef i Sundhed hos Gjensidige.
- Generelt oplever vi, at kunderne er glade for tjenesten som supplement til egen læge. Ofte er det rådgivning til, hvordan man skal forholde sig ved virusinfektioner, eksem og øjenbetændelse.
I Danske Patienter, der er paraplyorganisation for en række patient- og pårørendeforeninger, mener direktør Morten Freil, at forsikringsselskabernes succes bør vække til eftertanke hos politikerne.
- De mange henvendelser viser, at borgerne efterspørger noget, som de ikke kan få hos egen læge. Det er et wakeupcall om, at det er nødvendigt at udvikle flere digitale løsninger i det offentlige.
Fortsætter udviklingen, frygter organisationen, at taberne bliver dem med kroniske eller mere komplekse sygdomme. De kan være uden forsikring eller så syge, at et onlineopkald ingen hjælp er.
- Samtidig risikerer ordningerne at udhule tilbuddene i det offentlige. Det er jo læger, der sidder ved onlinetjenesterne i stedet for at arbejde som læger i det offentlige, siger Morten Freil.
- Hvis vi havde en overflod af praktiserende læger, var det ikke et problem. Sådan er det desværre ikke.
Forsikringsselskaberne har forskellige samarbejdspartnere. For eksempel samarbejder Tryg med privathospitalet Aleris.
Det viser selskabernes egne tal
* Flere kunder hos danske forsikringsselskaber søger lægehjælp online.
* Det oplyser forsikringsselskaberne Tryg, Topdanmark, Alm. Brand Group og Gjensidige til Ritzau.
* Tryg har i år registreret 127 procent flere online lægekonsultationer sammenlignet med 2023.
* Topdanmark har registreret en stigning på 41 procent, når perioden fra januar til september i 2022 sammenlignes med samme periode i 2024.
* Gjensidige har registreret en stigning på 8 procent fra 2023 til 2024.
* Alm. Brand Group har ikke oplyst tal.
Kilder: Forsikringsselskaberne og Ritzau.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.