Nyt scorecard skal måle kommunal digitalisering
Nyt scorecard skal måle kommunal digitalisering
Fra denne måned skal borgerne flyttes væk fra telefonen og de offentlige skranker, når de skriver børn op til skole, bestiller nyt sundhedskort eller booker en lejrplads. Og fra næste forår kan offentligheden følge med i, hvor godt kommuner og statslige myndigheder klarer opgaven via det såkaldte digitale scorecard.
Scorecard’et skal vise, hvordan borgerne henvender sig til det offentlige på de områder, der løbende gøres obligatorisk digitale. På den måde vil det følge op på målsætningen om, at 80 procent af danskernes kommunikation med det offentlige skal foregå digitalt i 2015. Scorecard'et måler således, hvor mange borgere, der henholdsvis skriver e-mails, ringer, sender breve, møder fysisk op eller bruger de offentlige selvbetjeningsløsninger.
”Vi har udviklet et dokumentationsværktøj for at kunne måle fremdriften i den digitale kommunikation mellem borgerne og det offentlige. Det handler om at følge udviklingen og løbende tage bestik af situationen,” forklarer kontorchef Michael Bach Petersen fra Digitaliseringsstyrelsen.
Ét samlet tal
Foreningen af Kommunale It-chefer hilser i udgangspunktet værktøjet velkomment.
”Dybest set synes jeg, det er på tide og mere end godt, at vi begynder at iagttage, hvordan vi selv bevæger os. Det, der gør en forskel for en meningsfuld måling er, om vi får fokus på de effekter, som vi gerne vil opnå. Der ligger en fare for, at man i et simpelt danmarkskort overser nogle nuancer i den kommunale virkelighed,” siger formand Jørgen Kristensen Rasch.
Scorecard’et vil blive udvidet i takt med, at stadig flere områder gøres obligatorisk digitale. Første bølge sker i denne weekend, hvor områder som flytning, sundhedskort, optagelse af børn i daginstitution og skole, betaling af jagttegn, jagtprøver og booking af lejrplads gøres obligatorisk digitale.
I sidste uge mødtes KL og Digitaliseringsstyrelsen for at afklare, om scorecard’et kun skal vise et samlet sektortal, eller det skal være muligt at sammenligne alle kommuner på tværs.
På mødet blev det bestemt, at oplysningerne for kommunerne som udgangspunkt vil være for hele den kommunale sektor under ét, for eksempel på flytteområdet, oplyser Ken Rindsig, vicekontorchef i KL.
Undgår gabestok
Det glæder Jørgen Kristensen Rasch, der frygtede, at en rangliste over kommuner kunne udvikle sig til en slags offentlig gabestok frem for konstruktive diskussioner om, hvordan den digitale kommunikation med borgerne kan højnes.
”Man skal tænke igennem, hvordan man udstiller kommunerne. Vi kender det lidt fra diskussionen om de gode og dårlige skoler, hvor det kommer til at handle om de ti bedste og de ti dårligste. Man bliver ikke en vinder med en attitude, hvor man udstiller ‘de dumme i klassen’, men det bør handle om, hvordan man får flere kommuner til at ligge godt til i deres opgaveløsning for borgerne,” siger han.
Anden bølge af obligatorisk selvbetjening kommer til næste år og her forpligtes borgerne til at anvende digitale løsninger inden for områder som kørekort, pas og valg af læge. :
i Læs i øvrigt klummen
'Tålmodig borger i det digitale helvede' på bagsiden
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.