Kommunen.dk
MENU

Nu skal SKI lytte mere til os

Ønskesedlen til SKI er lang og varieret fra kommuner og brancheforeninger, men et ønske går igen: SKI skal have en mere dialogsøgende kurs, hvis skårene skal klinkes.

Nu skal SKI lytte mere til os

Ønskesedlen til SKI er lang og varieret fra kommuner og brancheforeninger, men et ønske går igen: SKI skal have en mere dialogsøgende kurs, hvis skårene skal klinkes.

Kommunerne vil meget gerne bruge SKI som medspiller, men det kræver lydhørhed fra indkøbsorganisationen. Sådan lyder vurderingen fra indkøbschef i Holstebro Wiktor Lange, der tidligere har kritiseret Statens og Kommunernes Indkøbs Service, SKI.

”Nu kommer der en ny mand, så nu er der en mulighed for at klinke de her skår, og det er at sætte os omkring et bord med indkøbscentralerne og sige, hvordan kan vi bruge hinanden. Det kræver samarbejde begge veje, men vi har en unik mulighed her,” siger han.

Indkøbschef i Rudersdal, Jens Vejgaard, har ligeledes været ude med riven efter SKI, men mener, at SKI selv bærer en væsentlig del af ansvaret for et til tider dårligt klima.

”Der har været for meget grøftegraveri,” siger Jens Vejgaard, der håber, at udskiftningen betyder et nyt og bedre samarbejde.

”Jeg kan håbe, at SKI fremadrettet lytter mere til kommunernes behov, for selv om jeg har været meget kritisk, så mener jeg, at der er et behov for SKI,” siger Jens Vejgaard. 

De lidt for lukkede ører har man også bemærket blandt nogle af leverandørerne. I Grafisk Arbejdsgiverforening mener man ikke, at SKI har været særligt lydhør over for leverandørernes problemer.

”Men man kan da håbe, at den nye ledelse vil gå mere i dialog og være mere åbne over for at høre på de problemer, som vi har på leverandørsiden,” siger chefkonsulent Michael Brochmann Nielsen.

Større gennemsigtighed

Ønskerne fra kommuner og brancheforeninger vidner dog om, at SKI skal favne utroligt bredt, hvis de skal efterkomme tilnærmelsesvis alles ønsker. Wiktor Lange mener, at kommunerne virkelig kunne få gavn af SKI, hvis de lavede et fælles indkøbssystem, hvor leverandørerne kunne have deres kataloger. 

Jens Vejgaard efterspørger mere praktisk hjælp og konkret rådgivning fra SKI til de enkelte udbud ude i kommunerne. Også i andre former end partnerskaber.

I Tønder finder indkøbschef Tom Wienke det helt afgørende, at kommunerne får mere gennemsigtighed med større adgang til det grundmateriale, der ligger til grund for rammeaftalerne.

”Det nytter ikke noget, at vi ikke kan få de informationer, som vi skal bruge. I beslutningsprocessen er det vigtigt at kende detaljerne i udbudsmaterialet,” siger Tom Wienke, der også er formand for Foreningen af Offentlige Indkøbere, IKA. Og så opfordrer han SKI til at passe bedre på, når de fremadrettet melder ud omkring reglerne på udbudsområdet. De skal være sikre i deres sag, så kommunerne ikke risikerer at komme i fedtefadet på baggrund af vejledning fra SKI. 

Mere forsigtig kurs

I DI Videnrådgiverne efterlyser man ligeledes, at SKI ikke forfalder til hastværk, så man farer ud med nye rammeaftaler, der ikke er ordentligt gennemtænkte.  For et stykke tid siden reagerede DI Videnrådgiverne skarpt, da SKI opsagde en rammeaftale med 80 konsulentvirksomheder inden for management få måneder efter lanceringen.

”Der mener vi godt, at de kunne have lavet deres hjemmearbejde bedre inden. Det var ikke særligt smart. Vi vil opfordre til, at man laver et meget grundigt arbejde fremadrettet. Ikke at det skal gå langsomt, men at man lærer af sine erfaringer,” siger Henriette Søltoft, branchedirektør i Dansk Management Råd og DI Videnrådgiverne.

Hun håber derfor, at SKI vil tage sig tiden til en grundig dialog med såvel brancher som kunder forinden nye rammeaftaler spyttes ud på stribe.

Tilliden til aftalerne har netop førsteprioritet, lyder meldingen fra SKI, som i den kommende tid særligt vil lytte til behovene fra kommunerne og øvrige kunder, siger Signe Lynggaard Madsen, der er konstitueret administrerende direktør.

”SKI har været inde i en hård tid med noget modvind, og det har alt sammen været med til at svække kundernes tillid. Det er helt afgørende, at den tillid bliver genetableret, og det skal både ske med dialog og rigtig gode ydelser,” siger hun.  

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR