Kommunen.dk
MENU

Nu kan Aarhus-kunder få sms ved varmeafbrydelser

Varmekunder i Aarhus kan fremover modtage sms-advarsler, når der er varmeafbrydelser i deres område

Nu kan Aarhus-kunder få sms ved varmeafbrydelser

Varmekunder i Aarhus kan fremover modtage sms-advarsler, når der er varmeafbrydelser i deres område

En ny sms-service skal gøre det hurtigere og billigere at nå ud til varmekunderne med information om planlagte afbrydelser af varmeforsyningen.

I starten af oktober får varmekunderne i Aarhus derfor en servicemeddelelse om, at deres mobiltelefonnummer er omfattet af den nye sms-service.
Ifølge chef for affald og varme i Aarhus Bjarne Munk Jensen er der tendens til, at man glemmer at være opmærksom, når der sendes samme besked ud med almindelig post.

- Derfor er det en stor serviceforbedring for kunderne: I stedet for, at de pludselig står under bruseren og varmen er væk, får de nu en sms dagen i forvejen, der for eksempel siger, at varmen er væk fra i morgen klokken 14, siger Bjarne Munk Jensen til dk-teknik.

Inspiration på tværs
Aarhus er ikke den første kommune, der opgraderer servicen til borgerne med sms-tjenester. I Aarhus har man bl.a. skelet til de erfaringer, man har gjort sig i Odense, hvor sms-service-tjenesten har fået god respons.  

 - Kommuner og forsyningsselskaber inspirerer hinanden, og derved også kan vi også få nogle bedre løsninger til vores kunder – og det er jo egentlig det, vi alle sammen er interesserede i, siger Bjarne Munk Jensen.

Sms-servicen er et supplement til information fra AffaldVarme Aarhus om varmeforstyrrelser og vil i mange tilfælde afløse kundeinformation på papir.

Servicen forudsætter selvfølgelig, at kunderne har en mobiltelefon.

 

FAKTA:

Hvornår udsendes sms?

- Ved planlagte aflukninger, f.eks. når ledningsnettet renoveres. Sms´en udsendes til varmekunder på de berørte adresser 3 dage før aflukningen. Generelt er renoveringsarbejde veltilrettelagt, og AffaldVarme Aarhus bestræber sig på, at aflukninger kun varer få timer.

- Ved større pludseligt opståede brud eller produktionsudfald, typisk om vinteren. Sms´en kan indtil videre udsendes på almindelige arbejdsdage mellem kl. 8 og 15. Denne type sms vil være en forbedring i forhold til i dag, hvor det slet ikke er praktisk muligt at informere kunden direkte.

 

Hvem får sms?

- Sms-servicen når ud til alle i forsyningsområdet, hvis mobiltelefonnummer findes i almindelige mobiltelefonregistre. Ved køb af mobilabonnement har man i almindelighed sagt ja eller nej til, om man vil have sit nummer opgivet i oplysningstjenester som krak, 118 m.fl. 

Bag sms-servicen ligger en sms-teknologi, hvormed AffaldVarme Aarhus kan nå varmekunder med almindeligt abonnement hos en almindelig udbyder.

 

- I områder med renovering af ledningsnettet vil beboerne kunne få flere sms´er i løbet af renoveringsperioden. Så i praksis vil der kunne gå år imellem, at den enkelte kunde informeres om en forstyrrelse.

 

- Endnu kan sms ikke helt afløse papirinformation som informationskanal. AffaldVarme Aarhus tager højde for, at nogle varmekunder ikke har mobiltelefon eller ikke er fortrolige med sms. Ved planlægning af hver sms-udsendelse produceres oversigter over adresser, hvor der ikke er registreret tilmeldte mobiltelefonnumre. Beboerne på disse adresser vil modtage information på papir. 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR