Kommunen.dk
MENU

Norge i front med e-læring

Ansatte i norske kommuner er vant til at lære nyt med digital undervisning. Trods stigende interesse halter de danske kommuner efter. 

Norge i front med e-læring

Ansatte i norske kommuner er vant til at lære nyt med digital undervisning. Trods stigende interesse halter de danske kommuner efter. 

Blandt fjelde og fjorde kan kommunalt ansatte i Norge med en computer på skødet lære om konflikthåndtering eller sundhed, når kalenderen tillader det. De norske kommuner har en lang tradition for at anvende fjernundervisning og e-læring til at uddanne deres ansatte.

”Vi har arbejdet med det her i mange, mange år, men ofte er læringen ved computeren også sket i kombination med fysiske samlinger eller videokonferencer,” siger Torhild Slåtto, daglig leder af Norsk forbund for fjernundervisning og fleksibel utdanning.

Det betyder også, at mulighederne for uddannelse er langt større i Norge.

”Fjernundervisning med e-læring er bare et mere realistisk alternativ i Norge end i Danmark, fordi udbuddet i dag er langt større der,” siger Allan J. Christensen, direktør i Rambøll Informatik og tidligere direktør for Rambøll Management i Norge.

Den store geografiske spredning i Norge er en primær årsag til e-læringens succes i kommunerne. Især i udkanterne er e-læring af stor betydning, forklarer Torhild Slåtto. 

Staten i Danmark er dog også med helt fremme. I 2007 igangsatte man et stort projekt med e-læring, som i dag giver omkring 90.000 statsligt ansatte adgang til digital undervisning. I beslutningen indgik en analyse fra firmet Key2Know. Den anslog, at staten kunne spare mellem en halv og hel milliard kroner ved brug af e-læring.

De danske kommuner har hidtil holdt sig meget tilbage, og det er dybt ærgerligt, mener Svend Hansen, der er salgs- og marketingsdirektør i Key2Know.

”Man udnytter ikke de muligheder, som for mig at se er helt oplagte, jævnfør hvad man gør i Norge og i staten herhjemme. Derved mister man nogle uddannelsesmuligheder og fleksibilitet.”

Der er behov for at få udbredt de gode eksempler, mener Michael Lund-Larsen, centerchef i Det Nationale Videncenter for e-læring, eVidenCenter.

”Det, der skal til, for at kommunerne kan komme videre på det her område, er nogle cases, som får kommunerne til bare at sige ’Hold da op, kan vi øge læringen så meget?’” siger han.

De cases kan snart være på vej. Center for Offentlig Kompetenceudvikling, COK, melder om en kraftigt stigende interesse.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR