Muskler i kamp for klimaet
Muskler i kamp for klimaet
Det lykkedes Arnold Schwarzenegger at skabe opmærksomhed om det internationale borgmestertopmøde i København under COP15, som ellers var i overhængende risiko for at forsvinde helt mellem den højspændte stemning blandt forhandlerne i Bella Center og mellem aktivister og politi på gaden. Den tidligere skuespiller er guvernør i Californien, og var blot en blandt mange storbykonger, der fandt vej til Københavns Rådhus for at diskutere, hvordan borgmestre kan være med til at sænke CO2-udslippet i deres by.
Byområder er ansvarlige for op mod 75 procent af hele verdens CO2-udslip, og over halvdelens af jordens befolkning bor i byer. Ud over ’the Climanator’ og værtsborgmester Ritt Bjerregaard (S) var gæsterne blandt andre New York Citys borgmester, Michael Bloomberg, Boris Johnson fra London samt chefen for miljø og teknik i København, Klaus Bondam (R).
Der blev kørt i elbiler, hilst på kongelige, holdt taler og udvekslet erfaringer med klimavenlige tiltag. Mødets deltagere nåede til enighed om, at de store byer bærer et stort ansvar i kampen for klimaet, men at de ikke kan gøre det alene. Den lokale vilje og de lokale initiativer skal høres på regeringsniveau, før det for alvor kan trænge igennem. Og Schwarzenegger lovede, at han ville komme igen, når kampen for klimaet kræver det. ”I’ll be back.”
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.