Kommunen.dk
MENU

Manglende infrastruktur bremser elbilsalg

Manglen på opladere uden for de store byer er i høj grad med til at bremse udbredelsen af elbiler. Det mener interessenter på området

Manglende infrastruktur bremser elbilsalg

Manglen på opladere uden for de store byer er i høj grad med til at bremse udbredelsen af elbiler. Det mener interessenter på området

En ny kortlægning af Danmarks 182 offentligt tilgængelige ladestandere til elbiler viser, at det er meget lettere at få ladet elbilen op, hvis man bor i og omkring København: 79 ladestandere er placeret i Region Hovedstaden - heraf to på Bornholm -, 15 i Region Sjælland, 30 i Region Syddanmark, 35 i Region Midtjylland og endelig 23 i Danmarks eneste klimaregion, Region Nordjylland.

Producentvirksomheden Evergreen, der selv producerer ladestandere til elbiler, står bag kortlægningen.

Indskrænket bevægelsesfrihed
Ser man på de enkelte kommuner, bliver fordelingen af ladestandere endnu mere skæv.

- Lægger man en linje ned midt gennem Jylland, er der kun 12 steder i hele den vestlige del, hvor man kan lade sin elbil op. Hvis man eksempelvis bor i Tønder, skal man køre godt 50 km til den nærmeste ladestander i Ribe. På samme måde skal potentielle elbilsejere i Nakskov køre godt 50 km for at nå den nærmeste ladestander i Nykøbing Falster, siger salgsdirektør i Evergreen Jan Agnoletti Pedersen.

Den skæve fordeling af ladestandere har betydning for udbredelsen af elbiler, forklarer Mette Mikkelsen, projektleder i virksomheden Etrans, der har til formål at gøre grøn transport og elbiler til en kommerciel succes.  

Etrans står bag et studie af 1.022 danske bilbrugeres holdning til elbiler.

- Bilen er et symbol på frihed. Frihed til at køre hen, hvor det passer os. Derfor oplever vi det som en stor begrænsning, hvis infrastrukturen indskrænker vores bevægelsesfrihed. Og det gør den, hvis der mangler ladestandere, siger Mette Mikkelsen.

Et trygt signal
Det er især ladestandernes symbolske værdi, som er vigtig for potentielle elbilsejere.

- Langt de fleste bilbrugere kører ikke længere i det daglige, end at de sagtens kan komme ud og hjem på én opladning. Og derfor vil mange lade derhjemme. Men ladestanderne er alligevel vigtige for udbredelsen af elbiler. Ladestanderne giver nemlig tryghed og sender et signal til potentielle elbilsejere om, at de har muligheden for at køre, hvorhen de vil, siger Mette Mikkelsen.

Hun fremhæver Amsterdam som eksempel.

- Her er bystyret meget fremme i skoene med at opbygge en infrastruktur for elbiler, og det har haft en særdeles positiv afsmitning på folks lyst til at købe en elbil, siger Mette Mikkelsen. 

Hvis du vil se, hvor langt du har til den nærmeste ladestander, kan du klikke ind på Evergreens kortlægning af laderstandere her.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR