Kommunen.dk
MENU

Kuldsejlet styrereform og dobbelt bogføring

Kuldsejlet styrereform og dobbelt bogføring

25. apr. 2013
RASMUS JØNSSON

Som det ellers blev lovet i sidste Københavneri i kommunen, skulle vi i denne uge kigge nærmere på borgmestrenes dagsform. Men da der i mellemtiden er poppet et par spændende sager op på rådhus-tapetet, skydes vurderingen af dagsformen en uge.

Regeringens skrinlæggelse af en reform af den måde, som landets fire største byer skal ledes på, er et punktum på en sag, der igennem lang tid har fyldt en del på rådhusgangene.

Et sjovt kryds

Blandt andet har overborgmester Frank Jensen sat meget politisk kapital ind på at få lavet en styrereform, som han mener både vil gavne demokratiet og kunne spare kommunen mange penge.

 Faktisk gik Frank Jensen så langt, at han for et års tid siden fik lavet et lidt sjovt 'kryds' mellem udligningsreformen og styrereformen. Hans budskab dengang var, at hvis København skulle give 400 millioner til de fattige kommuner, skulle han også have lov til at slå rådhusets 7 forvaltninger sammen til en enhedsforvaltning.

En 'noget for noget'- tankegang, som Frank Jensen nu må konstatere der ingenting kom ud af, efter at økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager helt har droppet tankerne om en styrereform. Det er et klokkeklart politisk nederlag for Frank Jensen, og flere af de andre partier på Rådhuset går da også og hygger sig over, at Jensen har tabt en så prestigefyldt sag.

Et okay forhold

Selvom man i Frank Jensen-lejren er skuffet over nederlaget, er det dog ikke Socialdemokraterne på Borgen, man kan tørre skuffelsen af på. For rekonstrueres forløbet bag den kuldsejlede styrereform, kan Socialdemokraterne på Borgen ikke klandres for det store.

Imellem Socialdemokraterne på Rådhuset og på Borgen har der hele vejen været enighed om, at styrereformen er en god idé, for den vil medføre besparelser på 250 millioner årligt og samtidig føre til en mere logisk forvaltningsstruktur.

Vestager har også abonneret på dette tankesæt, men derimod har store dele af hendes bagland været imod en reform. Blandt andet har den radikale borgmester og radikale leder på Rådhuset været imod reformen.

SF-toppen har også været i tvivl og har valgt en model, hvor man har lagt beslutningen ud til SF-baglandet. Og her har SF-borgmesteren og spidsen i København, Ninna Thomsen, været modstander.

Så der har været stor uenighed internt i regeringen, og da Venstre – der tilbage i 2010 skrev ønsket om en styrereform ind i deres regeringsgrundlag – pludselig også vendte fuldstændig på en tallerken, droppede regerings-toppen reformen.

Forholdet mellem Frank Jensen og S-toppen har derfor ikke lidt den store skade til trods for, at Jensen har spillet mange jetoner på at få en ny ledelsesstruktur på Rådhuset.

 Så selvom det heller ikke er blevet til betalingsring, fri hash og udligningsreformen kostede dyrt, opfatter man i Frank Jensen-lejren stadig forholdet til Thorning & Co. som OK. Og det skyldes, at man i den første tid mener, man har fået en del igennem i forhold til Borgen, blandt andet ting, der berører boliger, skybrudsberedskabet, fixerum, akutpakke og metrobyggeriet. 

Bruger pengene to gange

En anden sjov aktuel sag, der har ramt Rådhuset, udspringer af de borgerliges (VKO) økonomiske politik. Det plejer ellers at være et borgerligt varemærke at slå sig op som de økonomisk ansvarlige. Men nu skal de passe på med at markedsføre sig for hårdt som økonomiske ansvarlige, medmindre de gerne vil havne i Detektor. For i forbindelse med de overførselsforhandlinger, som de ikke var en del af, havde de meget travlt med at sige, at de over 850 millioner, som der blev forhandlet om, i stedet skulle gives som skattelettelser til byens borgere.

Den konservative spidskandidat Rasmus Jarlov udtalte i den forbindelse blandt andet: ”Stop forbrugsfesten og giv pengene tilbage til borgerne… Der er tale om penge, som var i overskud fra 2012, og vi har den holdning, at når man er kommet til at opkræve flere penge, end man egentlig havde behov for i kommunen, så ville det mest naturlige være, at man gav pengene tilbage til borgerne, ved at man sænkede nogle afgifter og skatter for at sætte gang i væksten i København". Men læser man grundigt på en række af de medlemsforslag, som VKO er i gang med at stille, kan man se, at de pludselig også vil bruge penge fra overførselsforhandlinger til at sponsorere en masse forskellige politiske udspil.

På VKO’s gaveliste står der for eksempel, at der skal bruges 120 millioner på to parkeringshuse. De vil også afskaffe erhvervsafgifter ved brug af det offentlige rum, renovere gården ved Thorvaldsens Museum, have fem nye kunststof-fodboldbaner, en mindehøjtidelighed for de danskere, der hjalp jøderne med at flygte i 1943, samt sænke P-afgifterne.

Så VKO er godt i gang med dobbelt bogholderi, hvor de både vil give borgerne pengene tilbage og bruge dem til en masse valgflæsk!       

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR