Kryptering beskytter borgere
Kryptering beskytter borgere
Det kan godt lade sig gøre at kryptere meddelelser og undgå risikoen for, at borgeranmeldelser af socialt bedrageri via email falder i de forkerte hænder.
Flere kommuner har i jagten på de sociale bedragere indført anonyme e-mail-tjenester, men i Assens har man nu valgt at droppe ordningen, fordi risikoen for at uvedkommende får adgang til meddelelserne er for stor.
I Kalundborg mener man dog at have fundet den sikre løsning:
”Det, der rent teknisk sker, er, at anmeldelsen sker via en https-forbindelse – her kan man ikke hacke sig ind og snuse,” forklarer teamleder Charlotte Brix.
Mens Assens kun har modtaget et par anmeldelser i den periode, e-mail-tjenesten har eksisteret, finder tre til fem anmeldelser hver uge frem til Kalundborgs kontrolgruppe via den krypterede løsning. Sidste år gav det i gennemsnit 40.000 kroner pr. sag.
Alle sager undersøges
”Vi kigger på alle anmeldelser, og de anmeldelser, som intet har på sig, gør vi ikke mere ved. Det kan eksempelvis være en anmeldelse om en enlig mor, hvis kæreste bor på adressen, men hvor vores undersøgelser viser, at moren ingen ydelser modtager,” siger Charlotte Brix
Til gengæld tager kontrolgruppen fat i de anmeldelser, hvor der viser sig at være givet forkerte ydelser.
”De anmeldelser, der fører til sager og samtale med borgeren, ender oftest med, at borgeren erkender forholdene. I de sager, hvor kontrolgruppen træffer en beslutning imod borgeren, vejledes der altid omhyggeligt om muligheden for at klage til Det Sociale Nævn,” siger borgerservicechef Peter Trebbien.
Kun få vælger at klage over afgørelsen. I de 137 sager, Kalundborg Kommunes kontrolgruppe har afsluttet, er der indgivet klage i fire sager. Af disse fire har kommunen fået medhold i de tre. Én sag er endnu ikke afsluttet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.