Kommunen.dk
MENU

Kommunale hjemmesider er blevet langsommere

Fra 2009 til 2011 har de 20 største kommuners hjemmesider fået væsentligt længere svar tider, viser ny undersøgelse. Forskellen mellem de enkelte kommuner er dog stor.

Kommunale hjemmesider er blevet langsommere

Fra 2009 til 2011 har de 20 største kommuners hjemmesider fået væsentligt længere svar tider, viser ny undersøgelse. Forskellen mellem de enkelte kommuner er dog stor.

Borgerne skal vente over et sekund længere, når de i dag går ind på en kommunal hjemmeside, end de skulle for to år siden. Mens det i 2009 tog hjemmesiderne for landets 20 største kommuner 0,9 sekunder at tone frem i browseren, så tog det i 2011 gennemsnitligt 2,13 sekunder. Det er en eklatant forskel, fortæller Jesper Helbrandt, direktør i internet- og sikkerhedsfirmaet Digicure, der står bag målingerne de seneste tre år.

”De fleste, der driver professionelle hjemmesider og går op i det, har en ambition om, at man på forsiden skal have en svartid på under et sekund. Så når den stiger til over det dobbelte, så er det selvfølgelig problematisk,” siger han.

Adjunkt og ph.d. Reimer Ivang fra Aalborg Universitet har svært ved at forholde sig til de konkrete svartider, men han mener, at man også kan vende det om og se udviklingen fra en mere positiv side.

”Det kan indikere, at kommunerne anvender deres hjemmesider mere i dag, end de gjorde for to år siden, og dermed kan det være et resultat af mere informationstunge hjemmesider. Det kan også være udtryk for, at der er flere borgere, der bruger hjemmesiderne,” siger Reimar Ivang, der forsker i digitalisering.

Hurtig reaktion

Jesper Helbrandt mener, at det netop i takt med det øgede tryk på hjemmesiderne er afgørende, at kommunerne holder fokus på at sikre, at it-infrastrukturen kan bære den øgede trafik. Der er dog også sket en lille forbedring fra 2010, hvor hjemmesiderne gennemsnitligt var 2,32 sekunder om at svare.

Fokus på svartider er særligt vigtigt nu, hvor kommunerne stræber massivt efter at få lokket langt flere borgere over på hjemmesiderne til de digitale selvbetjeningsløsninger for at spare penge.

Svartider spiller nemlig en væsentlig rolle for brugernes adfærd. Som eksempel nævner Jesper Helbrandt et forsøg fra Google. De øgede deres svartid med 500 milli­sekunder. En øgning som man umiddelbart slet ikke registrerer, men som medførte, at de mistede 20 procent af deres trafik. Ikke i antallet af brugere, men af den tid, som brugerne bruger på sitet.

”Brugerne falder simpelthen fra, og kommunerne vil opleve det samme,” fortæller Jesper Helbrandt.

Reimer Ivang pointerer da også, at kommunerne naturligvis skal være opmærksomme på deres svartider.

”Selvfølgelig skal den service, som man stiller til rådighed, være af en kvalitet, som er acceptabel. Og jo kortere loadtid, jo bedre. Man kan sammenligne det med, at der jo heller ikke er nogen, som gider at sidde og vente i telefonen i halve og hele timer,” siger han.

Randers i bund

Der er dog en væsentlig forskel på, hvor hurtige de enkelte kommuners hjemmesider er. Ud af landets 20 største kommuner, så er det særligt svartiden for Randers, der springer i øjnene. Mens man i landets hurtigste kommune, Kolding, har en svartid på 0,85 sekund, så placerer Randers sig som en absolut bundskraber med en svartid på 5,52 sekunder.

I Randers er man opmærksom på problemet, og kommunen er godt i gang med at finde en løsning, understreger kommunikationschef Karen Balling Radmer. Hun forklarer, at man her oplever, at problemet tog fart, da kommunen i april 2011 skiftede CMS-system, der har med ’indholdsstyring’ at gøre.

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR