Kommunen.dk
MENU

Helveg Petersen: Take-off på elbil-markedet lod vente på sig i 2012

Ændringen af solcelleaftalen blev gennemført for sent og for langsomt, mener den radikale energiordfører, som vil have hul på den grønne persontransport i 2013

Helveg Petersen: Take-off på elbil-markedet lod vente på sig i 2012

Ændringen af solcelleaftalen blev gennemført for sent og for langsomt, mener den radikale energiordfører, som vil have hul på den grønne persontransport i 2013

 Energiordfører for De Radikale Rasmus Helveg Petersen har evalueret 2012 i energiens tegn for dk-teknik.

Årets succes inden for energiområdet er selvfølgelig energiaftalen. Den giver ro, stabilitet og sikkerhed omkring den grønne omstilling og er en kombination af det mest ambitiøse og vidtgående mål og de tryggest tænkelige politiske rammer. Det er virkelig flot at kunne kombinere de to ting.

Jeg tror, at årets største overraskelse for mit vedkommende var på elbil-området. Men det er sådan en ikke-overraskelse, hvor jeg er overrasket over, at der ikke er kommet hul på markedet endnu. For et år siden var jeg sikker på, at når vi kom hertil, så ville vi have set take-off på elbilerne. Det er jeg faktisk overrasket over, ikke er sket.

Bommerten i år er solcellerne. Det forløb skulle være håndteret anderledes på mange fronter. For det første skulle indgrebet være kommet langt tidligere kalendermæssigt, og for det andet skulle det være kommet langt hurtigere. Indgrebet skulle også være kommet langt mere pludseligt. Det fik lov til at strække sig over nogle uger, fra da man begyndte at snakke om det, til det blev gennemført. Så det skulle være kommet tidligere, og det skulle være kommet hurtigere.
Det ville have reduceret finansieringsbehovet ganske dramatisk, hvis man havde gjort det før sommerferien. Så det synes jeg er en bommert. Ikke fordi vi gjorde det, men fordi vi gjorde det for sent og for langsomt.

Årets kovending er selvfølgelig den måde, Lars Løkke endte med at gå med i energiforliget på. I lang tid blev der sået tvivl om, at Venstre overhovedet kunne gå med i det: Det var alt for dyrt, ingenting kunne lade sig gøre, og Venstre havde nærmest meldt sig ud af forhandlingerne. Så kom der en kæmpe kovending, hvorefter man kom i land med noget, der lå meget tæt op ad første udspil.

Det, jeg er mest stolt af at have udrettet i 2012, er den særlige pulje på 70 mio. vi fik sat af til omstillingen til grøn persontransport i energiforliget. 

I 2013 er det mit vigtigste mål for alvor at få hul på den grønne persontransport, så vi kommer væk fra kun at transportere os ved at brænde benzin og diesel af.

2012 var på den ene side et enormt vigtigt år på energien – og på den anden side er vi kun lige begyndt. Der er mange, mange, mange store udfordringer og forhandlinger forude. Så jeg tager det som et år, hvor området accelererer, men hvor vi slet ikke har set slutningen.

 

dk-teknik bringer i løbet af januar interviews med Folketingets energiordførere. På fredag kan du læse interviewet med  Liberal Alliances Villum Christensen.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR