Eurovision skaber københavnsk turisme for 125 millioner
Eurovision skaber københavnsk turisme for 125 millioner
Overborgmester Frank Jensen fryder sig formentlig over, at København har slået Horsens og Herning i kampen om at være vært for Eurovision 2014. Det er også ganske håndfaste grunde til at glæde sig over.
Wonderful Copenhagen estimerer, at grand prix’et vil skabe turistomsætning for 125 millioner kroner, mens der ventes 80.000 overnatninger i forlængelse af musikkonkurrencen, der skal foregå på Refshaleøen.
- Vi har erfaring med afvikling af store internationale arrangementer, blandt andet fra COP15 i 2009 og VM i cykling i 2011. København har det, der skal til. Vi har hoteller, restauranter, kulturtilbud i verdensklasse. Og så har vi selvfølgelig det fantastiske byliv, som København er berømt for ude i verden, siger Frank Jensen i en pressemeddelelse.
Wonderful Copenhagen vurderer, at Eurovision overordnet vil have en brandingværdi på 1 milliard kroner for København. Selve showet ventes at blive besøgt af 100.000 mennesker.
Danmarks Radio er gået sammen med Københavns Kommune, Region Hovedstaden, Wonderful Copenhagen og Refshaleøen Holding om at afholde Eurovision 2014.
København var også vært for Eurovision 2001, hvor arrangementet blev afholdt i Parken med plads til 50.000 tilskuere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.