Det skal kunne betale sig at arbejde

”Samlet har Thornings afskaffelse af kontanthjælpsloftet, starthjælpen, 225-timersreglen med videre sørget for, at beløbet til ikke-arbejdende familier er steget med over 3.000 kroner. En ekstra gevinst, der desværre allerede har sat sine tydelige spor.”

Det skal kunne betale sig at arbejde

8. mar. 2015
Jacob Jensen
JACOB JENSEN
ØKONOMI- OG KOMMUNALORDFØRER
VENSTRE
Økonomi- og kommunalordfører

For nylig satte vi i Venstre fokus på én af vores mærkesager frem mod folketingsvalget – nemlig, at det for fremtiden skal kunne betale sig at arbejde. Det kan det ikke for alle danskere i dag. Ifølge Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger har 333.000 danskere en lille eller svag økonomisk tilskyndelse til at arbejde. For 46.400 danskeres vedkommende har de mindre end 1.000 kroner i gevinst ved at tage et arbejde. Og så er der endelig de 17.700 danskere, som faktisk har mere til rådighed ved at være på offentlig forsørgelse, end hvis de tog et arbejde. Det er skævt, og det vil Venstre lave om på.

Efter SR-regeringen valgte at fjerne kontanthjælpsloftet, er det da heller ikke småpenge, det er muligt at pulje sammen i offentlige ydelser. En familie på kontanthjælp med tre børn på henholdsvis 1 år, 5 år og 10 år kan hvert år modtage 454.215 kroner i samlede ydelser. Herunder er der inkluderet kontanthjælp på lige over 340.000 kroner, tilskud til daginstitution på knap 50.000 kroner, boligsikring på 22.000 kroner og børne- og ungeydelse på 42.500 kroner. I alt næsten en halv million, som familier på kontanthjælp kan modtage, selvom de bliver på sofaen frem for at gå på arbejde.

Samlet har Thornings afskaffelse af kontanthjælpsloftet, starthjælpen, 225-timersreglen med videre sørget for, at beløbet til ikke-arbejdende familier er steget med over 3.000 kroner. En ekstra gevinst, der desværre allerede har sat sine tydelige spor. Der er nemlig ifølge Danmark Statistik kommet 7.000 flere kontanthjælpsmodtagere, som kun har ledighed som problem, siden Thorning kom til magten, herunder også 2.000 flere ægtepar, hvor begge parter er på kontanthjælp. Den kraftige stigning er alvorlig og ganske enkelt ikke rimelig overfor alle de mange hårdtarbejdende danskere, som hver morgen står op, smører madpakke, tager på arbejde og bidrager økonomisk til samfundet over deres skat.

Rimeligheden skal tilbage. Derfor vil Venstre tilbage til et Danmark, hvor det kan betale sig at arbejde. Vi vil gennemføre en JobReform, hvor der sættes et loft over, hvor meget hver enkelt borger kan få fra det offentlige i støtte. Til gengæld skal skatten sættes ned på arbejdsindkomster i bunden, så lønmodtagerne får mere til sig selv ud af de penge, som de tjener på at arbejde. Det giver mening. Det giver balance.

Kontanthjælpens funktion er vigtig. Den sikrer danskerne et sikkerhedsnet, som fanger dem, der falder udenfor arbejdsmarkedet og skal hjælpes for en tid, når alt andet er gået galt. Men vi skylder at gøre op med den ubalance, som det nuværende kontanthjælpsniveau har skabt. Vi skylder at belønne de mange tusinde lønmodtagere, som står op og tager på arbejde, og vi skylder at øge det økonomiske incitament, så det kan betale sig at arbejde for alle danskere. Det vil Venstre arbejde for – for fremtiden.