Case 3: Nu bliver lønnen udbetalt til tiden
Case 3: Nu bliver lønnen udbetalt til tiden
Odder Kommune
Hjemtagning af lønadministration
Fordele
- Bedre service
- Fleksibilitet
- Besparelser
Ulemper
- Ekstra lønudgift til teamleder under overdragelsen
Kommunens medarbejdere var ved at være godt frustrerede. Lønnen blev til tider udbetalt for sent, og nogle gange var det endda den forkerte løn, der havnede på de ansattes konti. Derfor valgte Odder Kommune efter seks års udlicitering af lønudbetalingen at trække opgaven tilbage til kommunen.
– Det har jeg ikke fortrudt, siger borgmester i Odder Kommune Uffe Jensen (V).
Kommunen havde før selv stået for lønudbetalingen, men da det kort før finanskrisen blev svært at rekruttere medarbejdere til opgaven, lavede kommunen en udbudsrunde, som KMD vandt på en seksårig kontrakt.
– Det fungerede for så vidt okay, fortæller Jørgen Bruun, økonomichef i Odder Kommune. Men efterhånden kom der knaster i samarbejdet. Hvis kommunens medarbejdere havde lavet en fejl, var det alt for svært at komme i kontakt med KMD, hvorfor mange fejl aldrig blev rettet.
– Man manglede simpelthen nærheden. Så vi besluttede at hjemtage det for at imødekomme ønsket om specialister, man kunne få hjælp og vejledning hos, siger Jørgen Bruun.
– Vi startede forfra. Vi havde ingen folk overhovedet, som havde kendskab til lønsystemer.
“Vi havde mange opgaver, som vi troede lå indforstået i lønadministrationen, men KMD trak aftalen frem gang på gang og sagde, at dét står der ikke – dét skal I betale for.”
Derfor ansatte kommunen en teamleder seks måneder op til overtagelsen, og han ansatte tre personer til at stå for lønudbetalingen.
Ifølge Jørgen Bruun betaler Odder i dag mindre i driftsomkostninger, end man betalte til KMD. Samtidig får kommunen flere refusioner til syge- og barselsdagpenge hjem, fordi de ansatte i lønadministrationen husker kommunens ansatte ledere på, at de skal indberette sygdom og barsel. En opgave, som KMD ifølge kommunen ikke tog sig af, fordi det ikke stod i kontrakten.
– Vi havde mange opgaver, som vi troede lå indforstået i lønadministrationen, men KMD trak aftalen frem gang på gang og sagde, at dét står der ikke – dét skal I betale for. Så det har gjort os mere opmærksomme på, hvordan man skal udforme udbudsmateriale, siger Jørgen Bruun.
Borgmester Uffe Jensen kalder forløbet med KMD et “lille wake up call” til de private.
– Det er ufatteligt vigtigt for de private, der byder på kommunale opgaver, at de er sikre på at kunne levere kvaliteten. For ellers går det galt, og så kommer der en mistillid blandt byrådspolitikerne og en opfattelse af, at man skal gøre det selv. Og den holdning deler jeg overhovedet ikke, siger Venstre-borgmesteren.
Hvorfor tjekkede I ikke, inden I hjemtog opgaven, om der var andre private udbydere, der kunne klare lønudbetalingen billigere end jer selv og KMD?
– Brændt barn skyr ilden, tror jeg. Vi turde ikke løbe flere risici. Hensynet til medarbejderne gjorde, at vi traf det sikre valg, siger Uffe Jensen.
KMD svarer i en mail til Kommunen på kritikken fra Odder Kommune:
– Overordnet set har det ikke været et ideelt forløb hverken for kommunen eller for os. Det er vi enige med kommunen i, og det er vi naturligvis ærgerlige over. Det er vores opfattelse, at vi har leveret på det, som lå i udbuddet, skriver kommunikationschef Christoffer Hellmann.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.