Kommunen.dk
MENU

Borgmester: ”Det er helt afgørende, at udbudsreglerne laves om”

Steen Christiansen (S), borgmester i Albertslund, glæder sig over, at Europa-Parlamentet har vedtaget en lang række anbefalinger, der kan give kommunerne øgede beføjelser over for skattelyleverandører.

Borgmester: ”Det er helt afgørende, at udbudsreglerne laves om”

Steen Christiansen (S), borgmester i Albertslund, glæder sig over, at Europa-Parlamentet har vedtaget en lang række anbefalinger, der kan give kommunerne øgede beføjelser over for skattelyleverandører.
Billede
Foto: Martin Lehmann/POLFOTO/Arkiv

I Albertslund er borgmester Steen Christiansen (S) godt og grundigt træt af at give millioner af kroner til leverandører, der via snørklede selskabskonstruktioner har mulighed for at kanalisere pengene til skattelylande.

- Vi har længe efterlyst muligheder for at stille specifikke krav til vores leverandører, når det drejer sig om deres skattely-aktiviteter, fortæller borgmesteren.

I dag giver udbudsreglerne ikke kommunerne lov til at frasortere virksomheder, der eksempelvis ikke oplyser, hvem deres endelige ejere er, i hvilke lande ejerne befinder sig, om leverandøren betaler skat - og i hvilke lande skattebetalingerne finder sted.

Men horisonten lysner for de danske indkøbere, der ønsker sig større medindflydelse på, om pengene skal gives til skattely-leverandører.

Europa-Parlamentet har nemlig vedtaget over 200 konkrete forslag til behandling i EU-kommissionen, hvor blandt andet udbudsdirektivet står til en revision.

Udbudsdirektivet er centralt

Det er PANA-komitéen - der refererer til Europa-Parlamentet - som har brugt halvandet år på at undersøge, hvad EU bør gøre for at stoppe hvidvask og skattesvindel.

Læs også: Skattely: Håndtag til fravælgelse af skatteål er på vej

Komitéens danske formand, MEP Jeppe Kofod (S), har overfor kommunen.dk forklaret, at Europa-Parlamentet har anbefalet EU-kommissionen at revidere udbudsdirektivet.

- Som fortolkningen er af udbudsdirektivet er i dag, så er det helt centralt, at man giver kommunerne og andre offentlige indkøbere et håndtag her. Og det er også det, der vil virke efter min mening. Det er det, der vil skabe transparens for kommunerne som offentlige indkøbere. Og det vil sige, at vi vil få en skærpet opmærksomhed på, at vi ikke indgår i den slags konstruktioner, mener Steen Christiansen (S).

Kommunernes skattelyleverandører

Kommunen.dk kortlagde i april 2017, at kommunerne i 2015 havde omkostninger for 4,4 milliarder kroner til 32 leverandører, som har ejerskab – eller dele af ejerskabet – placeret i skattelylande.

Kortlægningen viser blandt andet, at kommunerne har omkostninger for 4,4 milliarder kroner til leverandører, som helt eller delvist er ejet af et selskab i et eller fere lande som Oxfam IBIS har på listen, over 'verdens værste skattelylande'.

Selvom kommunerne handler direkte med en leverandør med et dansk cvrnummer, kan det i bedste fald være svært og i værste fald umuligt at få indsigt i, hvor pengene havner i sidste ende, hvorfor en leverandør ikke har betalt selskabsskat i Danmark i en længere årrække, eller om udbyttet bliver kanaliseret skattefrit til selskaber placeret i skattelylande som eksempelvis Jersey, Guernsey eller Cypern.

Mange leverandører har nemlig etableret sig med en selskabsstruktur i fere led, hvor ejerskabet har mellemstationer – eller ender direkte – i en række mere eller mindre kendte skattelylande.

Mindst 20 borgmestre vil have lov til at kunne fravælge private leverandører med ejerskabet placeret i lande, der karakteriseres som skattely. Det viste en rundspørge, der blev foretaget af kommunen.dk i maj 2017.

”Vil du bakke op om et krav til regeringen om at give kommunerne hjemmel til at kunne fravælge leverandører, der har ejere i skattelylande?” lød spørgsmålet, som 25 borgmestre valgte at besvare. Heraf tilkendegav 20 deres opbakning, mens de resterende 5 svarede “ved ikke”.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR