Kommunen.dk
MENU

Borgerrådgiver i Randers

41-årige Jesper Cortes blev udvalgt til jobbet blandt 102 ansøgere og er pr. 1. februar ansat til at styrke dialogen mellem borgerne og Randers Kommune. Han har en uddannelse som jurist bag sig, en fortid i forsikringsbranchen og militærerfaring som konstabel i en kampvognseskadron. Siden 2004 har han været ansat i Randers Kommune, først i skatteankenævnet, så i huslejenævnet og sidst i socialforvaltningen, hvor han har haft mæglingsopgaver samt fungeret som juridisk konsulent.

Borgerrådgiver i Randers

41-årige Jesper Cortes blev udvalgt til jobbet blandt 102 ansøgere og er pr. 1. februar ansat til at styrke dialogen mellem borgerne og Randers Kommune. Han har en uddannelse som jurist bag sig, en fortid i forsikringsbranchen og militærerfaring som konstabel i en kampvognseskadron. Siden 2004 har han været ansat i Randers Kommune, først i skatteankenævnet, så i huslejenævnet og sidst i socialforvaltningen, hvor han har haft mæglingsopgaver samt fungeret som juridisk konsulent.

Hvad ser du som den største udfordring i forhold til dit nye job som borgerrådgiver?

Det er simpelthen at gøre det synligt, så borgerne opdager, at de har muligheden for at kontakte en borgerrådgiver. Jeg skal skabe en stor kendskabsgrad, og der ligger helt sikkert en opgave i også at gøre det synligt i forhold til forvaltningerne. 

Hvad skal dit kommende job indebære?

Der er mange succeskriterier. Det, jeg personligt har allerhøjest på listen, er, at hjælpe dem, der oplever, at de render panden mod en mur, eller har svært ved at komme igennem, når de endelig henvender sig til det offentlige. Jeg vil gerne være med til at forbedre deres oplevelse og hele dialogen i de sager. 

Bliver du kommunens eller borgernes mand?

Jeg bliver borgernes mand. Jeg er ansat under byrådet uden for forvaltningen for netop at hjælpe borgerne. Jeg er en rigtig procesmand, så jeg kan godt lide at få procedurer til at køre, og jeg mener, at vi bør gøre vores yderste for at overholde de forvaltningsretlige regler, der er. Så skal vi bare også huske, at når borgerne skælder ud, så er det rettet mod kommunen som en mastodont og ikke mod den enkelte sagsbehandler. 

Hvad har været din bedste oplevelse i løbet af ugen?

Den overvældende interesse! Det har været utroligt rart med de mange tilkendegivelser udefra om, at den her stilling lige er mig, og at jeg er den rette til at løfte opgaven. 

Hvad er du god til?

Jeg er rigtig god til at løse sager, og det er også den funktion, jeg har haft tidligere. Sager, der går lidt i hårdknude, dem har jeg en god evne til at løse op igen.

Og dårlig til?

Den samme type arbejde. Jeg har stor respekt for dem, der dag ud og dag ind kan lave det samme, men jeg har meget svært ved at se mig selv sidde i en funktion, hvor jeg til punkt og prikke kender arbejdsdagen hele vejen igennem. Så lidt uforudsigelighed, det må der gerne være.

Hvem er dit forbillede?

Jeg har egentlig mange, men jeg har overordnet stor respekt for folk, der arbejder helhjertet for en sag, de tror på. Jeg er jo firserbarn, og jeg kan rent faktisk rigtig godt lide Poul Schlüter. Han var en fantastisk nyskabelse dengang, og jeg har savnet en karakter som ham sidenhen. Jeg kan godt lide folk, der tør agere efter deres holdninger.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR