Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 8,6 mio. kr. hos firma på samme adresse
Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 8,6 mio. kr. hos firma på samme adresse
Det kommunalt ejede affaldsselskab Reno Djurs erkender nu, at det var i strid med EU's udbudsregler, da selskabet i en årrække sendte millioner af kroner til en privat leverandør uden udbud.
Det drejer sig om den private virksomhed RGS Nordic, der holder til på Nymandsvej 11 i Balle.
Her afslører et firkantet skilt ved vejkanten foran firmaets adresse, at det hverken har krævet en lang køretur eller en lang gåtur, når den private leverandør har skrevet under på millionaftalerne med det lokale affaldsselskab.
Lige oven over bogstaverne på skiltet, der med mørkegrøn og hvid tekst danner firmanavnet 'RGS Nordic', står navnet 'Reno Djurs' på den øverste del af skiltet. Den kommunale ordregiver holder nemlig til på præcis samme matrikel som det private firma.
- Vi har simpelthen lejet et areal ud til RGS, hvor de kan operere på markedsvilkår, siger Reno Djurs' direktør, Morten Therkildsen, der understreger, at der 'er fuldstændig vandtætte skotter' mellem det offentlige selskab og den private leverandør.
Handlerne har siden 2014 sendt i alt 8,6 mio. kr. videre til RGS Nordic, der har fået opgaven hos Reno Djurs uden konkurrence.
Men ordrerne har været så voluminøse, at virksomheder fra hele Europa ifølge reglerne burde have haft mulighed for at byde på opgaverne, vurderer Steen Jensen, udbudsretsekspert og selvstændig rådgiver i offentlige indkøb hos Steenjensen.com.
- Det her er et kæmpe svigt i forhold til at have fokus på udbudsreglerne, siger han.
Ophævede kontrakt
Et af formålene med de danske og europæiske udbudsregler er ifølge udbudsretsekspert Steen Jensen netop, at lokale firmaer ikke må få en konkurrencemæssig fordel alene baseret på firmaets geografiske placering. Derfor er eksemplet fra Reno Djurs problematisk, mener han.
- Der er helt klare procedurer for, hvad processen er, når man skal ud i et EU-udbud. F.eks. er ordregiveren forpligtet til at bekendtgøre udbuddet i TED-databasen, der sikrer, at udbuddet bliver offentliggjort, så aktører i EU får mulighed for at afgive tilbud på opgaven. Det er helt almen viden inden for offentlige udbud, hvordan offentliggørelsen skal foregå, så det er ikke en undskyldning, at de bor på samme adresse, siger han.
Hos Reno Djurs, der er ejet af kommunerne Norddjurs og Syddjurs, erkender direktør Morten Therkildsen, at kontrakterne med RGS Nordic til i alt 8,6 mio. kr. blev indgået i strid med reglerne.
- Hvis jeg havde den viden, jeg har i dag, så var der måske nogle ting, vi skulle have gjort anderledes. Men bortset fra det mener vi jo, at vi har gjort lige nøjagtigt det, vi skal, siger direktøren.
Firmaet har blandt andet stået for såkaldt neddeling af imprægneret træ, hvor Reno Djurs har overladt imprægneret træ fra ni genbrugsstationer til håndtering hos entreprenøren, oplyser selskabet.
Den opgave har sikret RGS Nordic knap 4,3 mio. kr. fra 2014 til 2018 uden konkurrence fra andre leverandører.
- Reno Djurs skulle have holdt øje med de løbende udgifter til den her opgave over fire år. De skulle have forholdt sig til, at der er tale om en almindelig tjenesteydelse, som er udbudspligtig, og der var grænsen for EU-udbud i 2014 cirka 3,1 mio. kr. Så de skulle i virkeligheden have lavet et EU-udbud allerede i 2014, siger udbudsretsekspert Steen Jensen.
Reno Djurs planlægger at udbyde opgaven i løbet af 2019, forklarer direktør Morten Therkildsen. Selskabets advokat vurderede dog allerede i 2016, at opgaven var udbudspligtig.
- Vi havde en aftale med RGS, og den opsagde vi i 2016 - netop med henblik på, at vi kunne udbyde opgaven, siger Morten Therkildsen.
Han forklarer, at Reno Djurs i 2017 havde planer om at overlade opgaven til Aarhus Kommune uden udbud som et kommunalt samarbejde på baggrund af nye regler fra Miljøstyrelsen.
- Men der tog vi fejl. Af tekniske grunde viste det sig, at det kunne vi alligevel ikke, siger direktøren, der tilføjer, at selskabet 'er helt med på, at opgaven har passeret tærskelværdierne for udbud.'
- Der har været nogle facetter, som har gjort, at når vi kigger tilbage, så er jeg jo enig i, at den her ser giftig ud, konstaterer han.
Affaldsselskabet har også lejet en gravemaskine af bofællerne hos RGS Nordic for i alt 4,3 mio. kr. i årene fra 2014 til 2017.
Igen opdagede selskabet i løbet af 2016, at kontrakten var udbudspligtig. Opgaven om affaldssortering blev udbudt året efter, og da det skete, viste det sig, at det ikke var RGS Nordic, der leverede det bedste tilbud.
I stedet gik millionordren nu til en anden lokal virksomhed, Gert Svith A/S.
Mavefornemmelser
Selvom Morten Therkildsen erkender regelbruddet, føler direktøren sig helt overbevist om, at der ikke er blevet købt for dyrt ind. Han henviser til, at Reno Djurs løbende foretager markedsafprøvninger, hvilket kan gøres 'formelt eller uformelt'.
Affaldsselskabet har dog ingen dokumentation for, at markedsafprøvningerne har fundet sted, forklarer direktøren.
- Udgangspunktet er jo, at vi er enige i, at den her er udbudspligtig, så vi er jo stensikre på - eller vi har en fornemmelse af - at netop når vi har udbud, så får vi også løst det her til markedspris, siger han og fortsætter:
- Vi har da en helt klar fornemmelse af, hvad det koster at drive f.eks. en gravemaskine, så jeg er jo helt med på, at vi kan sagtens diskutere, om vi har trukket noget for langt, men vi er helt overbevist om, at det her ikke er noget, der har kostet borgerne på Djursland penge. Det er vores vurdering.
Hvad bygger du den fornemmelse på?
- Det er, at vi har en meget, meget klar fornemmelse af, hvad en entreprenørydelse koster. Vi køber jo masser af ydelser ude i byen. Så når vi får en pris på et eller andet fra en entreprenør, så har vi garvede folk nok i huset til at kunne vurdere, om det her er helt ude i skoven. Det er jo det, der hedder erfaring og fornemmelse af markedspriserne, siger han.
Her er der tale om noget, der skulle have været udbudt i hele Europa. Kunne man ikke forestille sig, at priserne måske var lidt anderledes der end lokalt ude i byen?
- Overhovedet ikke, siger han og stiller spørgsmålet:
- Kunne du forestille dig, at der ville komme en italiener med en gravemaskine? Det er fuldstændigt urealistisk. Det viste det sig jo også, da vi lavede udbuddet. Selvfølgelig ville det ikke ske. Det er fuldstændigt urealistisk, at der kommer et italiensk eller spansk firma, som siger, at vi vil gerne levere en gravemaskine med en fører.
Der kan jo også komme tyske eller svenske eller et firma fra Kalundborg eller fra Fyn. Kunne man ikke forestille sig, at de kunne have nogle andre priser end de lokale?
- Det kunne man da sikkert godt. Det er jo det, der er meningen med et udbud. Det er at vurdere de her ting, siger direktøren.
Affaldsbranchens indkøbsrod
Affaldsselskabet fra Djursland melder sig med de ulovlige indkøb ind i en række af kommunale affaldsselskaber, der har haft problemer med at overholde lovgivningen på indkøbsområdet.
Tidligere har kommunen.dk afsløret, hvordan affaldsselskaberne Amager Ressource Center i København, Argo i Roskilde, AVV i Hjørring, AffaldVarme i Aarhus, AFLD i Herning, Reno Syd i Skanderborg og Reno Nord i Aalborg i årevis har brudt udbudsloven.
Med det seneste eksempel fra Reno Djurs har otte af landets kommunalt ejede affaldsselskaber dermed handlet ulovligt for mere end 774 mio. kr. de seneste år.
Omfanget af sagerne tyder dermed på, at der er et grundlæggende og landsdækkende problem med at overholde reglerne blandt de kommunalt ejede selskaber, vurderer udbudsretsekspert Steen Jensen.
- Det bekræfter jo, at der er en tendens, hvor man bl.a. fra ledelsens side ikke har haft fokus på udbud og måske ikke har haft kendskab til reglerne. Det er en tendens, der åbenbart findes i store dele af forsyningsbranchen, og det burde efterhånden vække genklang på Christiansborg, mener han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.