2 års ventetid på alkoholrådgivning
2 års ventetid på alkoholrådgivning
Hvert år hjælper frivilligorganisationen TUBA mere end 1500 københavnske børn fra alkoholramte familier, men behovet er langt større. Derfor må TUBA meddele dem, der henvender sig, at der er en ventetid på to år.
- Cirka hvert tiende barn lever i familier, hvor forældrene har alkoholmisbrug. Men der er meget få tilbud til de dem. Man fokuserer på forældrenes rettigheder og ikke på børnenes ret til at have en tryg opvækst, siger landsleder Henrik Appel Esbensen.
Han forklarer, at TUBA på grund af færre satspuljemidler og den øgede interesse i år kommer til at mangle yderligere 11 millioner kroner.
Mellem to stole
Sundheds- og Omsorgsborgmester i København Ninna Thomsen (SF) er ikke tilfreds med de lange ventetider.
- Det er ikke godt nok. Vi bliver nødt til under budgetforhandlingerne at se på, hvordan vi kan lave en behandlingsgaranti for de her børn, siger hun.
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har selv udløst en del af de stigende henvendelser på grund af en kampagne om alkoholmisbrug i efteråret.
- Kampagnen betød, at ventelisten blev endnu længere. Sundhedsforvaltningen stod for den, men den slog ud i Socialforvaltningen (som står for finansieringen af TUBA, red.). Det er den måde TUBA hele tiden falder mellem forskellige stole, siger Henrik Appel Esbensen.
Kampagnens succes peger også på, at der er langt flere, der har behov for hjælp, men ikke selv opsøger den.
- Mange børn når slet ikke frem til TUBA. Måske føler de, at de kan klare sig selv fordi de har vænnet sig til en forvirret og utryg tilværelse. Måske ved de ikke, hvor de skal henvende sig, siger Henrik Appel Esbensen.
TUBA har i alt 11 afdelinger landet over og er typisk finansieret 50 procent af kommunerne og 50 procent af satspuljemidler.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.