Kommunen.dk
MENU

Debat/

Stigende kompleksitet udfordrer det aktive ejerskab i kommunale selskaber

Selskaberne har behov for nye kompetencer og et klart etisk og økonomisk kompas, hvis de skal øge værdiskabelsen og navigere efter ejernes mål og ønsker.

Debat/

Stigende kompleksitet udfordrer det aktive ejerskab i kommunale selskaber

Selskaberne har behov for nye kompetencer og et klart etisk og økonomisk kompas, hvis de skal øge værdiskabelsen og navigere efter ejernes mål og ønsker.
Med den stigende kompleksitet kan der sættes spørgsmålstegn ved, om kommunernes primære redskaber til udøvelse af det aktive ejerskab - i form af politisk udpegede bestyrelsesmedlemmer og politisk godkendte ejerstrategier - lykkes godt nok.
Med den stigende kompleksitet kan der sættes spørgsmålstegn ved, om kommunernes primære redskaber til udøvelse af det aktive ejerskab - i form af politisk udpegede bestyrelsesmedlemmer og politisk godkendte ejerstrategier - lykkes godt nok.
Foto: Nicolai Perjesi/Ritzau Scanpix
14. feb. 2024
Kalle Syberg Kjær
KALLE SYBERG KJÆR
CENTERCHEF
KOMPONENT
Email
Kenneth Koed Nielsen
KENNETH KOED NIELSEN
TIDL. DIREKTØR
NORDDJURS KOMMUNE
Email

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Mange kommunalt ejede selskaber møder i disse år en ny virkelighed med forskellige - og konstant foranderlige - former for pres. Det gælder blandt andet i forhold til geopolitiske ændringer, markedsturbulens, grøn omstilling, social og etisk bæredygtighed, nye teknologier og AI, cybersikkerhed, finansiel risikostyring, personalerekruttering og individuel tilpasning af produkter og ydelser.

Presset forstærkes af, at de enkelte elementer ofte er forbundne og at forandringer finder sted samtidigt og i et stadig højere tempo. Desuden er mange af de kommunale selskaber blevet større gennem sammenlægninger og oprettelsen af multiforsyningsselskaber. 

Den stigende kompleksitet rammer i høj grad selskabernes bestyrelser, hvor der er behov for stor beslutningskraft, ny viden og fokus på fremtiden. Både i forhold til fortsat driftsoptimering og gennemgribende forandring af selskabernes forretningsmodeller og værdiskabelse.

Dilemma for de kommunale ejere

Samtidig skaber den nye virkelighed et dilemma for de kommunale ejere. På den ene side er det helt naturligt i et demokratisk samfund, at kommunerne ønsker at udøve et aktivt ejerskab og gøre deres indflydelse gældende over for selskaberne.

På den anden side medfører den stigende kompleksitet, at der kan sættes spørgsmålstegn ved, om kommunernes primære redskaber til udøvelse af det aktive ejerskab - i form af politisk udpegede bestyrelsesmedlemmer og politisk godkendte ejerstrategier - lykkes godt nok.

Vi har i en tidligere artikel i Kommunen.dk påvist, at der er en stor ubalance mellem antallet af mænd og kvinder i bestyrelserne i de største kommunalt ejede forsyningsselskaber og havne. Det reducerer selskabernes brug af den mulige talentmasse i bestyrelseslokalerne.

Kombineret med, at der udpeges kommunalbestyrelsesmedlemmer (lægmænd) og medarbejderrepræsentanter til de fleste selskabsbestyrelser, er det med til at udfordre ejernes muligheder for at sammensætte bestyrelser, der samlet set har kompetencer og dermed evne til at træffe de bedste ledelsesbeslutninger. Særligt hvis man ikke klæder bestyrelsesmedlemmerne grundigt på til opgaven.

I lyset af både selskabernes og ejernes behov for, at bestyrelserne kan blive mest muligt værdiskabende, vil vi opfordre kommunerne til at bruge tiden frem mod KV25 til at overveje, hvordan selskabsbestyrelserne kan komme til at besidde de ønskede kompetencer. Det kan både ske ved at øge diversiteten og ved aktivt at tage stilling til hvilke faglige og strategiske kompetencer man som ejer ønsker i bestyrelserne.

Ny form for ejerstrategier

En undersøgelse blandt bestyrelses- og direktionsmedlemmer i danske VL-grupper fra maj 2023 (Ritter og Poulfelt) viser, at næsten halvdelen af de adspurgte er mere negative end positive over for deres egen organisations strategi. Det gælder især i forhold til, om strategien er tilstrækkelig fremtidssikret.

Spørgsmålet er, om noget tilsvarende gør sig gældende i forhold til de kommunale ejerstrategier?

Vi vil opfordre kommunerne til at bruge tiden frem mod KV25 til at overveje, hvordan selskabsbestyrelserne kan komme til at besidde de ønskede kompetencer.

Når man ser på et bredt udpluk af ejerstrategier, så er de ofte fireårige og har fokus på den eksisterende drift. Fx med korte afsnit om forventninger til selskabets bidrag til fremme af kommunens overordnede mål og politikker, reduktion af klimabelastning, opretholdelse af forsyningssikkerhed samt sikring af produktivitet og lave priser. 

Hertil kommer formelle afsnit om samarbejde og dialog mellem ejer og selskabsbestyrelse - herunder fx ejers deltagelse i generalforsamling, bestyrelsens muligheder for at mødes med ejerrepræsentanter og ejers medinddragelse i beslutninger med stor betydning for selskabet.

Det er vanskeligt at se, hvordan denne type af statiske ejerstrategier styrker selskabernes ledelseskraft i en kompleks og foranderlig verden. Tværtimod skaber manglen på retningssættende ejerstrategier en fri bane at spille på for bestyrelserne (og selskabernes direktioner). Det er ikke frisættende på en god måde, men et fravær af værdiskabende guidance mellem ejer og selskab.

Brug tiden frem mod KV25

Vores opfordring til alle kommuner frem til KV25 er derfor: Brug tid på at overveje spørgsmål som fx

  • Hvordan spiller de selskaber I ejer (eller er medejer af) sammen med jeres politiske mål og den fremtidige opfyldelse af dem?
  • Hvordan vil I som ejer hjælpe med, at selskaberne og deres bestyrelser får de bedst mulige betingelser for at kunne skubbe bag på opfyldelsen af målene og øge værdiskabelsen?
  • Hvordan skal det komme til udtryk i jeres ejerstrategi(er) i hele valgperioden?
  • Hvordan skal den politiske konstituering efter KV25 understøtte jeres aktive ejerskab og målene og rammerne for selskabernes virke?

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR