En del af sammenhængskraften i samfundet er i fare
En del af sammenhængskraften i samfundet er i fare
REGIONSRÅD- OG BYRÅDSKANDIDAT
DET KONSERVATIVE FOLKEPARTI
I Danmark er andelen af børn, som kommer i privatskole frem for i folkeskole, steget markant de seneste år. Vi mener klart, at det er et samfundsmæssigt problem, når vi som borgere i det danske land, betaler mange skattekroner til folkeskolen nuværende model. En model som er en stor del samfundets sammenhængskraft, da dørene altid er åbne uanset økonomi. På mange måder har privatskolerne vist sig, som værende en tand bedre drevet.
Men hvad kan folkeskolen lære af privatskolen? Hvad kan folkeskolen blive bedre til? Hvorfor bliver folkeskolen valgt fra? Og sidst men ikke mindst - hvorfor er der ingen der spørger privatskoleforældrene, hvorfor de har fravalgt den kommunale folkeskole?
Kvaliteten i folkeskolen skal løftes. Det kræver styrket faglighed, flere timer og mere fleksibilitet. Skolerne skal have frihed til at danne hold på tværs af klassetrin, køn eller fag. På den måde kan de børn, som måske har lidt sværere ved at knække koden til matematik, få den ekstra hjælp, de har brug for, mens også de elever, hvor matematikken er lige til, kan blive udfordret. Alle skal have samme antal undervisningstimer igennem et helt folkeskoleliv. I dag kan det variere op mod 510 timer fra kommune til kommune – svarende til næsten et helt skoleår. Derfor skal det nuværende vejledende timetal være et minimum.
Med andre ord skal skolesystemet op i international topklasse. Eleverne skal undervises i flere timer og ganske enkelt lære mere. I dag er danske børn de dårligste til at læse i Norden og blot nummer 18 i den seneste PISA-undersøgelse. Lidt bedre ser det ud med en 12. plads i matematik. Men langt fra godt nok til, at de og dermed Danmark kan klare sig i en tid med skærpet global konkurrence. Det er en udfordring lærerne hverken kan eller skal løfte alene. Alle med aktier i folkeskolen skal bidrage, opgavefordelingen være klar og såvel politikere som forældre, lærere, elever, kommuner og skoleledere må tage ansvar. Fremtidens skole skal bygge på et partnerskab med faglighed, ansvar, frihed og dannelse som omdrejningspunkt. Lovændringer og politiske beslutninger inde fra ”Tinget” er ikke nok. Det er vigtigt, at alle grupper er med og at viljen til forandring er der – ellers bliver ændringerne blot ord på et stykke papir.
Lærerne skal undervise og have ro til det. Forældrene skal sørge for, at eleverne møder velforberedte til at tage imod undervisning af høj faglig kvalitet. Skolen er ikke et underholdningsshow. Hjemmefra skal børnene lære at udvise respekt for såvel læreren som de andre elever. Kun sådan stimuleres fagligheden og elevernes mulighed for at lære og yde den indsats, som kræves af dem. Såvel i folkeskolen som i livets skole er respekt for andre et must.
Så kan lærerkræfterne koncentreres om at uddanne og danne eleverne til velorienterede borgere med solidt kendskab til vores kulturelle og historiske baggrund. Alle skal kende og forstå det ansvar, der er forbundet med at leve i et demokrati. Undervisningen skal ikke alene være af høj faglig karakter. Den skal tage udgangspunkt i hverdagen og indrettes, så alle elever bliver udfordret og får mulighed for at udnytte deres potentiale.
Vi er fortaler for at stille krav og samtidig give frihed. Vores lærere, elever, forældre og skoleledere skal mødes med krav, men også med frihed til at løfte det ansvar og indfri målsætningerne om, at vi skal blive bedre. Det eneste politikerne skal koncentrere sig om, er at sikre de overordnede rammer for at give folkeskolen mulighed for at udvikle sig. Vi skal give plads til – og mulighed for, at folkeskolen i højere grad får frihed til at udfylde rammen – heriblandt ved at eliminere bureaukrati og tidsspilde.
En styrket folkeskole, offentlig eller privat, er ikke blot en fælles opgave. Det er også en nødvendighed, hvis vi skal bevare sammenhængskraften i samfundet og forbedre Danmark internationale konkurrenceevne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.