Kommuner i nye tider

”Men hvorfor så denne hyldest til Vejle? Fordi Vejle har tilpasset sig den økonomiske virkelighed. På 4 år er administrationen skåret ned med 25 %, så der i stedet prioriteres borgernær service og styr på økonomien.”

Kommuner i nye tider

27. sep. 2014
Jens Husted
JENS HUSTED
Formand for Venstres Ungdom

En analyse har vist, at kommunerne ville kunne spare knap 22 milliarder, hvis de var lige så effektive som Vejle Kommune. I en tid, hvor riget fattes penge og benhårde prioriteringer er nødvendige, er dette fremragende nyt til alle landets kommunalpolitikere, hvis de altså forstår at udnytte mulighederne og udvise det nødvendige politiske lederskab. Alternativet er dalende opbakning til det kommunale selvstyre, mindre selvbestemmelse til byrådene og – værst af alt – dårligere service til borgerne.

Benhårde politiske prioriteringer er dagligdagen for mange byrådsmedlemmer over hele landet. Analysen fra Vejle betyder ikke, at alle kommuner skal indrette sig som Vejle – men den bør give inspiration, for den offentlige sektor er under massiv forandring i disse år. Borgere og brugere vil forlange en helt anden offentlig sektor end for bare 20 år siden, og det stiller krav til politikerne ude i kommunerne, der skal turde tænke nyt, prioritere og sætte borgeren i centrum.

Men hvorfor så denne hyldest til Vejle? Fordi Vejle har tilpasset sig den økonomiske virkelighed. På 4 år er administrationen skåret ned med 25 procent, så der i stedet prioriteres borgernær service og styr på økonomien. En analyse fra KL har vist, at der er store forskelle på antallet af ansatte i kommunernes administration. I Aalborg Kommune er der 17,5 per 1000 indbyggere, mens det 100 km længere sydpå i Aarhus er under 16 per 1000 indbyggere. Der ligger altså et massivt potentiale ved alene at tilpasse kommunernes administration. Pengene bør efter min mening bruges på at lette skatten, men det er for så vidt op til den enkelte kommunalbestyrelse.

Men hvorfor er dette overhovedet interessant at diskutere? Fordi den offentlige sektor – det gælder ikke kun kommunerne – skal nytænke sig selv. De kommende generationer vil stille helt andre krav til den offentlige sektor end tidligere. Vi vil ikke finde os i, at kommunerne bruger penge på selvlysende bænke, kulturelle prestigeprojekter eller administration, når vores forældre og bedsteforældre ikke får den behandling, de fortjener, når de kommer på plejehjem.

Når vores lokale folkeskole har klamme toiletter og fugt opad væggene, så bliver vi rasende, når vi kan se, at vores skattekroner går til fodboldstadioner, symfoniorkestre og hvad der ellers kastes penge efter. Vi vil ikke finde os i det – danskerne vil simpelthen ikke være til grin for deres egne penge. Derfor er der grund til at hylde Vejle Kommune. Den offentlige sektor skal slankes, der skal fokusere på kerneopgaverne – og så skal borgerne have nogle af deres penge tilbage. Det har de gjort i Vejle, og det fortjener anerkendelse og respekt.

I en tid, hvor kommunerne er under stadig forandring, er det vigtigt for vores lokale selvstyre, at de tilpasser sig en ny virkelighed i forhold til borgere og brugere. Det er simpelthen nødvendigt, hvis vi skal opretholde den folkelige opbakning til det lokale selvstyre. Jeg er optimistisk, for en del kommuner er allerede godt på vej – og dygtige borgmestre og lokalpolitikere viser vejen med gode ideer, nytænkning og initiativer, der sætter fokus på kommunernes kerneområder.