Klumme/
”Sig til dem, at de skal have hjemmel”
Klumme/
”Sig til dem, at de skal have hjemmel”
PARTNER OG ADVOKAT
ELMANN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Henrik Græsdal er leder af afdelingen for offentlig ret hos Elmann Advokatpartnerselskab. Han har tidligere været ansat i bl.a. KL og Indenrigsministeriet.
Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
Hjemmel var et ord, der for alvor kom på alles læber i forbindelse med minkaflivningerne i efteråret 2020, eller rettere sagt manglende hjemmel. I virkeligheden er der tale om noget nær lektion 1 på jurastudiet, for myndigheders hjemmelskrav er blandt det mest grundlæggende vi har. Ja faktisk måske så grundlæggende, at det ikke sjældent glemmes i mængden af drømme, ønsker, hensyn, regler, vilkår og økonomi, der alt sammen skal gå op.
For nylig var jeg inviteret til at holde et oplæg på arbejdsskadeområdet, og undervejs i en spørgerunde prikkede min sidemand mig på skulderen og hviskede: ”Sig til dem, at de skal have hjemmel”. Jeg kunne ikke være mere enig, så jeg sagde det til forsamlingen og nu siger jeg det også til dig, for den hvisken fortjener råben.
Trods hjemmelskravets grundlæggende betydning for hele vores samfundsindretning, så er det nemlig et krav, der generelt udfordrer alt fra regeringen til institutionen, der hvert år optager små 800 jurastuderende, der til en af de første forelæsninger præsenteres for netop hjemmelskravet. Angående sidstnævnte tænker jeg på Københavns Universitets manglende hjemmel til et internt klagesystem, hvilket i 2023 udløste kritik fra Folketingets Ombudsmand (FOB 2023-2), der nyligt igen har fremhævet sagen i sin årsberetning.
Et andet sted, hvor hjemmelskravet dagligt lever og kan udfordre, er i kommunerne. Ikke blot fordi kommunerne politisk (heldigvis) er drevet af ildsjæle, der vil en hel masse for lokalsamfundet, men også fordi de kommunale hjemler kan være svære og komplicerede. Samtidig ved vi også, at borgerne har stadigt flere ønsker og højere krav til kommunernes serviceniveau.
Spørgsmålet kompliceres ikke mindre i tilfælde, hvor den hjemmel der peges på, ikke er i den skrevne lovgivning, men de uskrevne kommunalfuldmagtsregler. Tværtimod.
Sydthy faldt i vandet med kurbad
Det var netop kommunalfuldmagtsreglerne, der var udfordringen for Sydthy Kommune (nu Thisted Kommune) i en sag som Ankestyrelsen i starten af året afgav tilsynsudtalelse i.
I Sydthy Kommune havde man udvidet sine svømmehalsfaciliteter, så der også var en kurbadsafdeling og en tilhørende café. I kurbadet kunne man få diverse wellness- og massagebehandlinger samt gourmetmiddage. Desuden var der gratis frugt, isvand og kaffe/te og mulighed for at købe forskellige produkter inden for krops- og ansigtspleje.
Ankestyrelsen udtalte, at driften af selve svømmebadet med faciliteter såsom varmtvandsbassin og sauna var lovlig, men at driften af kurbadet med tilhørende café samlet set ikke var lovlig efter kommunalfuldmagtsreglerne (udtalelse af 10. januar 2024, j.nr. 21-6680).
Dette skyldes, at kommunalfuldmagtsreglerne afgrænses af et såkaldt almennyttekriterium, hvorefter der blandt andet skal foreligge saglig kommunal interesse i aktiviteten. Derfor var drift af svømmehal sagligt begrundet ud fra formålet om at fremme idrætsaktiviteter, hvorimod kurbadet samlet blev anset som kommunal erhvervsvirksomhed, hvilket der som udgangspunkt er forbud imod og således ikke hjemmel til.
Ærø gik for langt med tilflytterhuse
Det var også kommunalfuldmagtsreglerne, der komplicerede hjemmelsvurderingen, da Ærø Kommune, forståeligt nok, ønskede at tiltrække tilflyttere ved at etablere og udleje møblerede tilflytterhuse, hvor potentielle øboere kunne afprøve ø-livet til en billig husleje. Indenrigsministeriet stoppede aktiviteten grundet manglende hjemmel (udtalelse af 8. december 2020, sagsnr. 2019 – 3795).
Selvom det kan virke begrænsende, er det nødvendigt for blandt andet at sikre den frie konkurrence. Det skaber de bedste forudsætninger for økonomien, forbrugerne og samfundet som helhed, og derfor skal konkurrenceforvridende adfærd også begrænses så meget som muligt. Til illustration så jeg for nogen tid siden en kommunal havn, der havde fået den idé at drive alternativ campingplads for autocampere på havnen nær den lokale erhvervsdrivende campingplads. Det virker ikke rigtigt for konkurrencen.
Kommuner skal varetage kommunale opgaver og ikke andre.
Husk at spørge jer selv
Ankestyrelsens og Indenrigsministeriets praksis om kommunalfuldmagtsreglerne er med til at fastlægge de lovlige kommunale opgaver, hvorfor denne praksis også af enorm betydning. Deres praksis er vi nødt til at sætte os ind i og respektere, også selvom ideerne er gode og velmenende eller økonomisk fordelagtige i pressede budgetter.
Selvom jeg er helt sikker på, at beslutninger om kommunale kurbade og fordelagtig udleje til tilflyttere, der står på vippen til at hoppe i ø-livet, kommer fra et godt sted, og selvom jeg anerkender det stigende pres og forventninger til service fra borgerne, så bliver jeg alligevel nødt til at udbrede min førnævnte sidemands meget fornuftige bemærkning. Husk nu at spørge jer selv: Har vi hjemmel?
Spørgsmålet behøver ikke nødvendigvis være en showstopper for alle de gode ideer og ønsker som I og borgerne har. Men spørgsmålet udløser, at både politikere, forvaltning, rådgivere med flere tvinges til at tænke sig godt om og skabe løsninger, der muliggør udvikling og service uden at gå på kompromis med grundlæggende principper og byggesten i vores samfund.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.