Gå til demokrati på biblioteket

Gå til demokrati på biblioteket

Folkebiblioteket er et sted, hvor vi kan mødes, dele og lytte – og hvorfra vi kan arbejde på at genopbygge den oplyste samtale og den gensidige forståelse, som er så afgørende for et sundt demokrati., argumenterer Paw Østergaard Jensen.
Foto: Annelene Petersen/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
9. okt. 2024
Paw Østergaard Jensen
PAW ØSTERGAARD JENSEN
BYRÅDSMEDLEM (S) ALBERTSLUND, FORPERSON FOR
DANMARKS BIBLIOTEKSFORENING

Når man ser på verden i dag, kan man godt blive lidt forstemt. Særligt når man som jeg, og mange andre biblioteksmennesker, er demokratifundamentalist og ytringsfrihedsforkæmper. Verden synes mere optaget af konflikt end dialog, mere af konfrontation end mægling. Krig og optrappede konflikter præger nyhedsstrømmen, mens forhandling og kompromis lader til at være sjældne undtagelser.

Herhjemme, både nationalt og lokalt, ser vi også en bekymrende tendens. Debatten har ændret sig fra at være en platform for udveksling af idéer til en arena for krig på ord. Vi ser en hård tone, hvor beskyldninger og postulater, som ikke altid har hold i virkeligheden, dominerer samtalen.

Samtalen lider. Ikke nødvendigvis den, der finder sted på de mange folkemøder, som vi ser rundt omkring i landet – de fortjener stor respekt – men den brede folkelige debat. Desværre er det ofte de samme stemmer, der går igen, de samme ”Tordenskjolds soldater”, der dominerer diskussionerne, både i mediernes debatter og på de demokratiske møder.

En snæver forståelse af verden

Mange mennesker skræmmes væk af den hårde tone, og vi savner en oplyst debat, hvor der også lyttes på tværs af befolkningsgrupper. Vi mangler dialog, der rækker ud over de bobler, vi befinder os i; de fysiske, hvor vi bor og arbejder med mennesker, der ligner os selv, og de digitale, hvor algoritmer fodrer os med mere af det samme, som vi allerede kender og føler os trygge ved.

I stedet for at blive udfordret og få udvidet vores verdensbillede bliver vi konstant bekræftet i vores forudfattede meninger. Det er en udvikling, der kan virke tryg, men som også lukker os inde i en snæver forståelse af verden. Overraskelsen over at opdage, at verden kan se anderledes ud end forventet, er ikke blot oplysende, men også sund.

Her kommer de kommunale folkebiblioteker ind i billedet. Bibliotekerne er kommunernes mest besøgte kulturinstitution. Biblioteket er vores fælles sted, hvor formålet er at understøtte viden og indsigt. Her kan man få nye perspektiver på livet, lytte og møde både holdninger, kulturer og mennesker af alle slags. Folkebiblioteket tilbyder os en mulighed for at blive udfordret, for at opdage noget nyt, for at forstå verden på en ny måde.

Det lokale bibliotek skaber rummelig samtale

Demokrati er en værdi, der skabes nedefra. Det er ikke noget, der kan købes for penge. Ligesom ægte venskaber kræver demokrati tid, opmærksomhed og en villighed til at lytte. Kerneværdien i demokrati er respekten for mindretallet og forståelsen af, at vi alle på et tidspunkt vil være en del af et mindretal. Vi tilhører alle forskellige grupper, der hver især kan være i mindretal i forskellige sammenhænge. Skal demokratiet fungere, skal vi lytte til ‘de andre’, til dem, der har en anden baggrund, et andet synspunkt eller en anden erfaring end os selv.

Det lokale bibliotek kan spille en afgørende rolle i denne proces. Med sin alsidighed og åbenhed for alle kan biblioteket bidrage til at skabe en mere oplyst og rummelig offentlig samtale. Det kan være med til at fjerne den forstemthed, man kan føle, når man ser på tidens udvikling, og i stedet give håb om at vi kan skabe en bedre, mere inkluderende fremtid sammen.

Så når vi ser på verden i dag, og måske bliver lidt modløse, kan vi finde trøst og styrke i de fælles institutioner, der holder demokratiets flamme i live. Folkebiblioteket er en af disse institutioner, et sted, hvor vi kan mødes, dele og lytte – og hvorfra vi kan arbejde på at genopbygge den oplyste samtale og den gensidige forståelse, som er så afgørende for et sundt demokrati.