Klumme/

Museer er drivere for fremtiden turisme

Danske lokalmuseer er mere end bare kultur for lokale. Vi besøger alle i høj grad museer, når vi er på ferie – de fleste oftere end museer i egen baghave.

Klumme/

Museer er drivere for fremtiden turisme

Nymindegab Museum, lokalhistorisk museum i Nymindegab, er en del af Vardemuseerne, som Mette Bjerrum føler bliver overset i museumstøtten.
Foto: Karsten Schnack/Biofoto/Ritzau Scanpix
16. okt. 2024
Mette Bjerrum Jensen
METTE BJERRUM JENSEN
DIREKTØR, RINGKØBING FJORD MUSEER

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Kultur er ikke bare kultur. Kultur er gode oplevelser sammen med dem du holder af. Kultur er en drivkraft bag lokale fællesskaber, tilhørsforhold og bosætningskraft i alle kommuner i landet. Kultur giver højtuddannede og kreativt tænkende tilflyttere selv i de yderste egne. Kultur er også penge. Kultur er i mange kommuner en grundpille for et af de vigtige erhverv, der skaber jobs og skattekroner i nutid og fremtid: turismen.

I Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor jeg har mit daglige virke, skaber de mange turister en høj beskæftigelse med 5.400 jobs i en kommune med 56.000 indbyggere. Det svarer til 16,5 pct. af beskæftigelsen i kommunen, hvor det kun er 4,5 pct. på landsplan.

De fleste ved, at turisterne på Vestkysten kommer for at opleve havet og de vide, hvide sandstrande, heden og de dunkle fyrretræsplantager, hvor chancen for at møde ulve snart er større end for at møde mennesker.

De færreste ved, at det kun er halvdelen af sandheden.

83 pct. af kyst- og naturturisterne i Danmark angiver kultur, kunst og historiske oplevelser og seværdigheder som årsag til at holde ferie i Danmark. Det er ét procentpoint mindre end lysten til at rejse efter natur, strand, kyst og hav.

Hvis du er overrasket, kan du selv tjekke den Handlingsplan for udvikling af kulturturisme, som Dansk Kyst og Naturturisme netop har lanceret.

Danske såkaldte lokalmuseer er mere end bare kultur for lokale. Vi besøger alle i høj grad museer, når vi er på ferie – de fleste af os meget oftere end museer i egen baghave. Slag på tasken besøger tæt på en tredjedel af turisterne i Destination Vesterhavet et lokalt museum på ferien. I 2023 skabte turismen en omsætning på mere end  seks mia. i kommunekassen i Ringkøbing-Skjern. Skal dette tal stige, skal det ske på den tid af året, der har byger og strid vestenvind. Alternativt skal der tiltrækkes målgrupper, der lægger flere penge. I begge tilfælde er kulturturisme nøglen til succes. Der er intet som en lun museumsoplevelse i international klasse, når vindmøllerne drejer på maks ude på Vesterhavet.

Misvisende tilskudskategorier

Det er derfor længe ventet hos en del af danske museer, at museumreformen anerkender museernes betydning for turisme og lokal udvikling. Desværre er det fortsat sådan, efter reformen bliver implementeret i 2025, at man ikke rigtig kan se denne anerkendelse i de fremtidige tilskud. I hvert fald ikke på Vestkysten. Ser man på top 15 af de mest besøgte museer i Danmark, ligger de i København, Aarhus, Odense – og på den danske vestkyst. Vestkystens kultur er i realiteten et storbyfænomen. Men museerne her er blevet placeret i væsentlig lavere tilskudskategori end de sammenlignelige museer i storbyerne.

Et centralt greb i at vurdere grundtilskud til museerne har været en vurdering af museernes samlinger, der har indplaceret museerne i fem kategorier med variabelt tilskud. Her er Ringkøbing Fjord Museer, hvor jeg har mit virke, landet i den laveste kategori 1. Det på trods af at vi er blandt de allerbedste til at omsætte vores samling til noget, gæsterne kan finde relevans i. Det er i øvrigt også lidt absurd – at skulle vurdere, om museumssamlingen i Herning vigtigere end den i Roskilde? Er et maleri af Marie Krøyer mere eller mindre væsentlig end en unik samling mesolitiske pilespidser? Er arbejdernes historie i storbyen vigtigere end de jyske fiskeres? Er et hus i Den Gamle By vigtigere end en velbevaret klitgård i Hvide Sande?

Reformen har konsekvenser

Kast et blik på begrundelserne for museumstilskuddene, og fortæl mig, om du synes det er så transparant, som politikerne bag reformen stolt fremførte, da den blev lanceret. Ringkøbing Fjord Museer udgør sammen med Vardemuseerne rygraden i kulturturismen i Danmarks næststørste turistdestination efter København, Destination Vesterhavet. Samlet set har de to museer 550.000 gæster - eller lige så mange som i Den Gamle By. Men tilskudsmæssigt får de to museer tilsammen 10 mio. mindre i statstilskud end Den Gamle By.

Gennemskueligt er det ikke. Til gengæld får reformen konsekvenser. Konsekvensen af den fortsatte skævvridning af tilskuddet til museer landet over bliver også i fremtiden en lang, sej kamp for museerne i de store turistkommuner uden for storbyerne at skabe og opretholde kulturtilbud i tilstrækkelig høj kvalitet til den høje andel af nationale og internationale kulturturister, der har behov for mere end Vesterhavet til at blæse ferien i gang.

Det er lykkeligt, at man i Vestkystkommunerne selv har opdaget at kultur er meget mere end kultur – det er driveren for at styrke fremtidens turisme og dermed et af kommunens allervigtigste erhverv.