Sætter du dig på det hele - kan du lettere miste det hele

8. dec. 2013
Knud Abildtrup
KNUD ABILDTRUP
REDAKTØR PÅ DKNYT.DK
DKNYT
Journalist og redaktør på dknyt. Tidligere ansættelser: Horsens Folkeblad, StrukturMagasinet. Arbejdsområder: Det danske offentlige univers – især det kommunale felt. Bor i Alken i Skanderborg Kommune. Webredaktør på alken.dk.

Demonstrationer mod vælgerbedrag i Nyborg. Aftalebrud i Dragør, Allerød og på Lolland. Men parallelt med de uskønne eksempler er der kommuner, hvor fordrageligheden – og nogle gange politisk generøsitet – præger billedet. Hvor nye mænd og kvinder vælger det konstruktive samarbejde – i hvert fald som et udgangspunkt for fire års lokalpolitik.

Det gælder blandt andet i Varde, hvor Venstre igen har absolut flertal – denne gang med hele 15 ud af 25 pladser – og partiet mageligt kunne vælge ’at køre butikken alene’ og egentlig ikke behøver at bekymre sig om, hvad de andre partier mener. Den nyvalgte borgmester Erik Buhl har valgt en anden retning end sin forgænger, Gylling Haahr (V), der kun konstituerede sig med DF og lokallister. Buhl vil gå målrettet efter det brede samarbejde og vil med en bred konstituering tage det første skridt.

Skelen til Krarup-modellen

Ingen tvivl om, at det i mange veldrevne kommuner har været en succesparameter at kunne begynde en byrådsperiode med en politisk aftale, hvor alle føler sig tilgodeset og hørt. Mange har skelet til Lars Krarup (V) i Herning, der har forstået at dele ansvar og opgaver ud, så alle har tilpas med udfordringer. Efter KV09 foregik den form for magtfordeling i 12 socialdemokratisk ledede kommuner, syv Venstre-ledede kommuner og en enkelt med K-borgmester.

Det gjaldt blandt andet Skanderborg, hvor dengang nyvalgte Jørgen Gaarde (S) satsede på konsensus og dialog med en efterfølgende udtalelse til dknyt om, ’at vi kunne tage alle indflydelsesrige poster, men jeg tror på, at hvis man sætter sig på det hele, kan man langt lettere miste det hele. Men her ligger det i den politiske kultur – vi er selv blevet mødt på samme måde.’

Skal man tage den vurdering for gode varer, kunne man måske også vove den tilsvarende påstand, at de politikere, der i periode efter periode holdes væk fra indflydelsen, fordi ’the winner takes it all’, også selv skulle have vanskeligere ved at dele ud af magten, hvis vælgerne skulle gå hen og gi’ dem den.

Et eksempel på, at det nu mod forventning kan lade sig gøre, er Rebild, hvor Anny Winther (V) efter KV09 blot konstituerede sig sammen med Socialdemokraterne. Nu, hvor magten gled Venstre af hænde, valgte den nye borgmester, Leon Sebbelin (R), den brede vej – og fik efterhånden alle partier med.

Manøvre for arbejdsro

Sine steder har ny-konstitueringen betydet nye udvalg og dermed mere råderum til dem, der ikke vandt – som i Kolding, hvor Christian Haugk (S) i den V-ledede kommune kan glæde sig over at blive formand for et nyt stort børne- og uddannelsesudvalg. Og i Albertslund, hvor også V-lederen Brian Palmund i den traditionelt mørkerøde kommune kan være tilfreds med en langt bedre politisk platform og udsigt til, at den borgerlige del af kommunalbestyrelsen får mere reel indflydelse.

Bevidst at vælge politisk generøsitet er også forekommet i Favrskov, hvor den genvalgte borgmester Erik Borring (S) gav Venstre ’lidt mere, end de egentlig havde krav på’. En manøvre, der skal være med til at give arbejdsro. Med modsat fortegn skete det samme i Randers, hvor gruppeformand Leif Gade (S) ikke ville begynde fire år med 'at være fornærmet’, men tog imod de poster, den nye borgmester Claus Omann (V) har tilbudt.

Selv i Nyborg, hvor et pludseligt partiskift tippede magtbalancen fra S til V, så mange vælgere med god ret kunne føle sig til grin, ser en bred konstituering ud til at være på vej. Det vil være et scoop – og måske det nye forbillede for samspilsramte byråd?                             :

Knud Abildtrup er redaktør på dknyt