Kommunen.dk
MENU
Iram Khawaja og Laila Lagermann bygger deres bog og anbefalinger på fem velmenende myter, blindspots eller tabuer, som skal brydes, før arbejdet med reel ligestilling overhovedet kan komme i gang.
Iram Khawaja og Laila Lagermann bygger deres bog og anbefalinger på fem velmenende myter, blindspots eller tabuer, som skal brydes, før arbejdet med reel ligestilling overhovedet kan komme i gang.
Foto: Shamoona Yousaf

Debat/ Frem i lyset med skjult forskelsbehandling af børn

Debat/ Frem i lyset med skjult forskelsbehandling af børn

6. nov. 2022
Iram Khawaja
IRAM KHAWAJA
PH.D OG LEKTOR VED
DPU, DANMARKS INSTITUT FOR PÆDAGOGIK OG UDDANNELSE
Email
Laila Lagermann
LAILA LAGERMANN
UDDANNELSES- OG UNGDOMSFORSKER MED PH.D. I PÆDAGOGISK PSYKOLOGI.
SELVSTÆNDIG
Email
Hvis alle reelt skal have lige muligheder i samfundet, må pædagoger, lærere og ledere skrue op for den sociale ansvarlighed, skriver bogaktuel forfatterduo.

Det kræver abonnement at læse denne artikel.

Som fagprofessionel og leder kan det være sin sag at skulle navigere i, hvad der er op og ned i en tid med ofte ophedede diskussioner om politisk korrekthed, social ulighed, sexisme, racisme og krænkelseskultur. Diskussionerne afføder ofte spørgsmål om, hvad man reelt kan sige og gøre, der kan gøre en forskel, fordi vi ved, at social ulighed fortsat er en udfordring i vores samfund, og at denne ulighed ofte er koblet til en etnisk slagside. I vores bog "Gode intentioner er ikke nok. Opgør med fem myter om racisme, diversitet og etniske minoriteter i pædagogisk praksis" sætter vi fokus på aktuelle udfordringer i feltet og tilbyder teoretiske begreber til bedre at forstå, hvad der kan være på spil, ligesom vi peger på konkrete handlemuligheder i pædagogisk praksis. Vi stiller i den forbindelse skarpt på fem myter, vi i vores arbejde med inklusion og diversitet har set, er dominerende for mange professionelles arbejde med minoritetsetniske børn i skole og daginstitution. 

Interesseret i et abonnement? - klik her

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.