Fødevareproduktionen truer vores helbred

Den væsentligste risikofaktor i fødevareproduktionen skal  findes i produktionsledet - i det industrialiserede husdyrbrug.

Fødevareproduktionen truer vores helbred

De gode griseliv er der ikke i svinestaldene, mener Susanne Flydtkjær (EL), som vil have os til at vælge kødet fra.
Foto: Lars Nybøll/Ritzau Scanpix
31. aug. 2024
Susanne Flydtkjær
SUSANNE FLYDTKJÆR
REGIONSRÅDSMEDLEM (EL)
REGION NORDJYLLAND

Fødevareproduktionen og forbruget i Danmark - ja i store del af verden - i hvert fald i den vestlige verden - er ved at slå befolkningen ihjel.

Det skyldes dels fortsat efterspørgsel – og hermed produktion - og konsum af  kød, fedt og sukker i kosten i sig selv er årsag til overvægt, hjertekarsygdomme, cancer og diabetes - for blot at nævne enkelte faktorer. Selv på hospitalerne har plantebaseret kost meget svært ved at finde plads. Til gengæld er stærkt forarbejdede kødvarer og rødt kød rigtig svært at slippe af med i sundhedsvæsenet - uanset at det er veldokumenteret at her findes en af årsagerne til flere kræftformer. Og uanset at det er veldokumenteret at en sund plantebaseret kost har stor helbredsmæssig værdi.

Den væsentligste risikofaktor i fødevareproduktionen skal imidlertid findes i produktionsledet - i det industrialiserede husdyrbrug. Altså selve den måde som produktionen af kød sker på.

Når fx rigtig rigtig mange grise skal produceres rigtig hurtigt og billigst muligt, så halter det med velfærden – knap 23 pct. af alle pattegrise dør de første dage efter fødslen – i 2023 var det lidt over 25.000 pattegrise om dagen. Ca. 10.000.000 om året !

Antibiotika-brug er en trussel

Så de gode griseliv er der ikke i svinestaldene. Og de grise der overlever den ekstreme avl  – overlever bl.a. via brug af antibiotika – hvor brugen er steget voldsomt de seneste år. Her går udviklingen en noget anden vej end i sundhedssystemet hvor forbruget har været faldende – men nu ligger nogenlunde stationært. Og der bruges langt mere antibiotika i husdyr produktionen end på hospitalerne.

Den ekstreme brug af antibiotika i både svine- og kvægproduktion udgør en helt anden fare for alverdens befolkninger. For den overdrevne brug af antibiotika - også på svin og kvæg der ikke er syge, altså forebyggende brug af antibiotika - betyder, at bakterieresistensen er i voldsom stigning.  For bruges der meget antibiotika, bliver bakterierne resistente overfor den.

En af de mest kendte er nok MRSA, som er registreret i ca 90 pct. af alle svinebesætninger. Den har i sig selv  mange dødsfald på samvittigheden. Og koster sundhedssystemet milliarder. Svinestaldene er i sig selv et reservoir af resistente sygdomsfremkaldende bakterier, som truer sundheden

Og her er vi ved hele humlen, for antibiotika er et fantastisk medicinsk middel, som gør os i stand til at behandle infektioner, man ellers ville dø af. Den gør det også  muligt at minimere risikoen for infektioner ved kirurgiske indgreb og er helt uundværlige i forbindelse med avancerede cancerbehandlinger.