Klumme/
En venlig reminder: Ryd op i de kommunale kreditkort eller klip dem helt over
Klumme/
En venlig reminder: Ryd op i de kommunale kreditkort eller klip dem helt over
PARTNER OG ADVOKAT
ELMANN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Henrik Græsdal er leder af afdelingen for offentlig ret hos Elmann Advokatpartnerselskab. Han har tidligere været ansat i bl.a. KL og Indenrigsministeriet.
Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
I december 2021 proklamerede jeg rådet ”Kære kommunaldirektør, klip dit kreditkort over” og i anledning af, at den kommunale arrangementskalender netop er skudt i gang med KØF 2024, kommer her en venlig reminder herom.
Derudover kan der i øvrigt, med inspiration fra Haderslev Kommune, være god anledning til generelt at få ryddet op i de kommunale kreditkort. Her satte kommunen nemlig gang i en større undersøgelse, efter det stod klart, at nogle fratrådte medarbejdere stadig havde kommunale kreditkort.
Og selvom det i langt de fleste tilfælde går godt med håndteringen af kreditkortene, så sker der også fejl. Til illustration viser Rigsrevisionen, at ti pct. af ministres kreditkortbrug er på kant med reglerne.
Forskellige faglige og sociale arrangementer er fantastiske til vidensdeling, sparring og netværk, men kræver også, at deltagerne tænker sig om for at sikre, at der ikke sker en sammenblanding af offentlige og private interesser.
For sker det, er der risiko for, at tilliden til den offentlige forvaltning svækkes, og at der stilles spørgsmål ved helt centrale grundsten i forvaltningen såsom saglighed, upartiskhed og åbenhed.
Faren ligger i gråzonen
Flere af de sager, der i årenes løb har tiltrukket opmærksomhed, angår spørgsmål om brug eller rettere sagt misbrug af kommunale midler. De rene private giver sjældent anledning til udfordringer. Det er derimod de udgifter, der falder i gråzonen for repræsentation, hvor de private formål blandes med de tjenstlige formål. Det er spørgsmål, der i nogle tilfælde vanskeligt lader sig besvare.
For er en middag eller deltagelse i et eksternt arrangement af repræsentativ eller privat karakter? Kan det tænkes, at deltagelsen udelukkende skyldes tjenstlige forhold? Og hvad med regningen? Er den af en sædvanlig og rimelig størrelse? Forventes ægtefællen at deltage?
Spørgsmålene ovenfor er ikke udtrykkeligt reguleret i den skrevne lovgivning.
Besvarelsen af, hvad der fx er økonomisk forsvarligt og sagligt, vil bero på et skøn, og det er i den forbindelse en betingelse, at der ikke afholdes udgifter til foranstaltninger, der går videre end kommunale formål tilsiger. Heri ligger, at der er et rimeligt forhold mellem udgiften, formålet og deltagerkredsen.
Sørg for at forventningsafstemme med din borgmester og gerne økonomiudvalget eller byrådet. Herved sikres der klarhed og en fælles forståelse for rammerne.
En af de mest kendte sager er Farum-sagen, hvor jeg selv deltog i udredningsarbejdet. Borgmesteren havde gennem en længere årrække blandt andet et overforbrug af (meget) dyr vin og i visse tilfælde mad betalt af kommunen. I den konkrete sag kom landsretten frem til et udgangspunkt om en kuvertpris på 1.000 kr. Dog fastslog landsretten, at der kun skulle dømmes, hvis overskridelsen gik ud over 40 pct. af det lovlige, det vil sige når kuvertprisen oversteg 1.400 kr.
Landsretten fremhævede også, at de 1.000 kr. ikke udgjorde nogen absolut øvre grænse for kommunale arrangementer, ligesom der også kan være anledninger, der ikke der ikke i sig selv og uden særlig hjemmel kan legitimere en udgift til mad på 1.000 kr. pr. person.
Efterfølgende har der været et stort antal sager om betaling af transportudgifter, valgkamprelaterede og partipolitiske udgifter, deltagerkredsen, private indkøb og arrangementer af privat karakter.
En række af sagerne har resulteret i politianmeldelser og nogle er endda dømt efter straffelovens bestemmelser.
Det bedste råd er stadig: Klip
Derfor lyder mit bedste råd til den kommunale ledelse fortsat – og med et par nye tilføjelser:
Få ryddet op i de udleverede kreditkort. Er kort blevet afleveret i forbindelse med fratræden? Og er det overhovedet nødvendigt med de udleverede kort?
Sørg for intern kontrol. I cirka ni ud af ti tilfælde er brugen af kort korrekt, men det efterlader også ti pct. fejl.
Sørg for at forventningsafstemme med din borgmester og gerne økonomiudvalget eller byrådet. Herved sikres der klarhed og en fælles forståelse for rammerne for fx forventninger til deltagelse i eksterne arrangementer, der har betydning for kommunen, og hvornår det forventes, at der deltages med og uden ledsager. I hvilke tilfælde forventes du eksempelvis at tage imod billetter og repræsentere kommunen, og hvem betaler?
Og sluttelig, så gør dig selv den tjeneste at klippe dit kommunale kreditkort over. Læg selv ud for alt, og betal selv for alt, der har den mindste skygge af privatforbrug over sig, eller som giver anledning til selv den mindste tvivl.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.