Kvalitet og kontinuitet i lægepraksis er vigtigt

Forskningen viser, at kvalitet og kontinuitet i lægepraksis er meget vigtig for patientens behandling.

Kvalitet og kontinuitet i lægepraksis er vigtigt

Det kniber med bemandingen af læger i især udbudsklinikkerne og partnerskabsklinikkerne. Det ser regionerne i Samarbejdsudvalget, når patienterne klager over, at der er mange forskellige læger i en klinik og/eller det ikke er muligt at komme i kontakt med en læge i klinikken, som det også er fremgået af tv-dokumentarer fx med Alles Lægehus.
Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
19. aug. 2024
Thrine Rimdal Nørgaard
THRINE RIMDAL NØRGAARD
REGIONSRÅDSMEDLEM (V)
REGION MIDTJYLLAND

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Der er forskellige måder at drive lægeklinik på. Langt de fleste drives af en eller flere læger, der ejer deres egen klinik og arbejder i klinikken.  Styrken ved disse klinikker er, at det er med til at sikre kontinuitet i lægebemandingen til gavn for patienterne. Især for vore patienter med kroniske lidelser, mange lidelser eller alvorlig sygdom er det vigtigt, at lægen kender til patientens sygdomshistorik. For andre, der sjældent kommer til egen læge og med ikke alvorlige ting, er kontinuitet ikke af afgørende betydning.

Klinikker kan også drives som enten udbudsklinikker, hvor et firma driver klinikken og ansætter læger, sygeplejersker og andet personale til at drive praksis eller som partnerskabsklinikker, hvor en læge typisk har flere praksis og har et partnerskab med et eksternt firma, der bistår med alt det praktiske, herunder også ansættelse af læger, sygeplejersker og andet personale.

Endelig kan regionen drive klinikken, hvis ikke der er andre realistiske muligheder, så vi sikrer, at borgerne har en læge tæt på.

Dette kan være ganske udmærket med forskellige driftsformer, forudsat der ansættes personale, der har den fornødne speciallægeuddannelse i almen medicin, en uddannelse man skal have for at kunne virke som praktiserende læge og så i øvrigt velkvalificeret personale.  Det forudsætter så også, at lægerne er tilstede i klinikkerne i disses åbningstid – medmindre de er på sygebesøg – således at lægen er tilgængelig for patienterne og for fx sygeplejerskerne for rådgivning i forhold til den behandling, sygeplejerskerne giver patienten.

Bemandingen halter

Desværre oplever vi nogle gange det kniber med bemandingen af læger i nogle af klinikkerne – især udbudsklinikkerne og partnerskabsklinikkerne. Det ser vi i Samarbejdsudvalget, når patienterne klager over, at der er mange forskellige læger i en klinik og/eller det ikke er muligt at komme i kontakt med en læge i klinikken.  Det har også været fremme i TV dokumentarer hen over foråret, fx med Alles Lægehus.

Regionens administration kan i disse tilfælde anmode den ansvarlige for driften af klinikken komme med bemandingslister med dokumentation for, at der har været en læge med de fornødne kvalifikationer til stede i klinikkens åbningstid.  Desværre kan det tage lang tid og det kan have stået på i nogen tid, inden vi får klagerne i Regionen.

Kvalitet og kontinuitet afgørende

Det er yderst kritisabelt, da det burde være meget nemt at fremlægge, hvilken ansvarlig læge, der har været på arbejde i en given periode.  Jeg er som politiker dybt bekymret, når vi ikke bare fluks får disse bemandingslister og på baggrund heraf skærpede vi i Region Midtjylland praksis, idet Administrationen udover to specifikke klinikker, hvor der blev klaget over manglende tilgængelighed, også udbad sig bemandingslister vedr. to andre klinikker, som blev drevet af samme ejere, selvom der ikke her havde været klager. Dette for at være mere på forkant.

Jeg er meget optaget af kvalitet og kontinuitet i især lægebemandingen i klinikkerne, fordi forskningen viser, at kvalitet og kontinuitet i lægepraksis er meget vigtig for patientens behandling.

Så jeg vil fortsætte med at arbejde for og have fokus på, hvordan vi kan være med til at sikre den bedste lægedækning i hele regionen.  I den forbindelse bør vi se på, hvordan vi gør det attraktivt for de praktiserende læger at nedsætte sig med egen klinik eller i et lægehus sammen med andre læger, der lægger deres fulde arbejdsindsats der.  Det, tror jeg, skaber de bedste forudsætninger for os som borgere.