Investering i et rent og sundt indeklima, sikrer nøglen til bedre læring og trivsel

En del af forklaringen på dårlig trivsel er dårligt indeklima. Børn og unge mister evnen til at tilegne sig viden og ansatte i  institutioner sygemeldes.

Virkningen af den forbedrede rengøringsindsats på blandt andet folkeskoler er noget, landets kommuner, kan være med til at sikre øjeblikkeligt.
Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
29. aug. 2024
Lydia Callesen
LYDIA CALLESEN
GRUPPEFORMAND
3F OFFENTLIG

Aldrig har vi haft en større børne- og ungegruppe, som mistrives i de danske skoler. Det kan der være mange grunde til, og uanset årsag må vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre den unge generations velbefindende. De er samfundets valuta i et land som Danmark, der er bygget på viden.

Mistrivsel ses desværre ikke kun hos den yngre del af befolkningen. Store dele af den danske arbejdsstyrke på vores skoler og i vores daginstitutioner, kæmper også med udfordringer grundet dårligt fysisk arbejdsmiljø. Som for gruppen af børn og unge gør det samme sig gældende hos den voksne generation, nemlig at årsagerne kan være mange, og løsningerne på problemerne kan være forskellige.

Ens for både børn og voksne er, at en del af forklaringen på den dårlige trivsel skyldes det dårlige indeklima. Vores børn og unge mister evnen til at tilegne sig viden og ansatte i mange af de offentlige institutioner sygemeldes.

Undersøgelserne er ikke få, og senest slår Danmarks Tekniske Universitet (DTU), med deres rapport fra 2021 fast, at der ses et stigende problem med dårligt indeklima på de danske skoler. Rapporten konstaterer, at der i 53 pct. af klasserne blev målt en CO2-koncentration, som overskred det anbefalede niveau, og i 18 pct. af klasserne var niveauet mere end dobbelt så højt som det anbefalede.

Grundig rengøring er en forudsætning

Der er flere forhold, som er skyld i det dårlige indeklima på landets skoler og daginstitutioner. Afgasning fra byggematerialer og maskiner og blot det, at der opholder sig mennesker i lokalerne, kan føre til et højt indhold af støv i luften. Høje niveauer af støv kan give symptomer som irritation i øjne og næse, infektioner i luftvejene, træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær.

Hertil kommer de mere usynlige udfordringer, der opstår, når vi opholder os i lokaler, hvor der ikke er god nok udluftning, eller hvor der ikke gøres ordentligt rent - nemlig risikoen for smitte og overførsel af sygdomme. Den grundige rengøring er derfor en forudsætning for nedbringelse af mængden af mikroorganismer og for infektionsforebyggelsen.

Virkningen af den forbedrede rengøringsindsats er noget, landets kommuner, kan være med til at sikre øjeblikkeligt. Og med førnævnte klokkeklare konklusioner kan man undre sig over, at der i kommunerne fortsat udliciteres opgaver på rengøringsområdet med stor forringelse af kvaliteten som konsekvens.

Der er med andre ord et større fokus på at spare penge på den korte bane end at dæmme op for de langstrakte samfundsmæssige socialøkonomiske konsekvenser, det har, når man taber store grupper af såvel børn som voksne på gulvet.

Heller ikke på Christiansborg synes den åbenbare sammenhæng mellem det gode indeklima og god rengøring at være tydelig. I november 2023 forkastede man således, for anden gang et beslutningsforslag fremsat af henholdsvis SF, EL og DF om et bedre indeklima i skolerne og hvad, en forbedring af indeklimaet kan have af positiv effekt på trivsel, sundhed og indlæring hos eleverne og for nedbringelse af sygefraværet hos elever og ansatte.

Vi kan ikke ignorere betydningen af et sundt indeklima

3F arbejder i samarbejde med andre faglige organisationer benhårdt på både at belyse problemstillingen med det dårlige indeklima og på at sikre de bedst tænkelige vilkår for vores børn, unge og ansatte ude i de danske folkeskoler og daginstitutioner. Hver dag kan 3F’s rengøringsassistenter udføre et arbejde af høj faglig kvalitet – men det kræver, at rengøring er en opgave, kommunerne prioriterer.

Som samfund har vi ikke råd til at ignorere betydningen af et sundt indeklima. I en tid, hvor vi aldrig har haft større mangel på arbejdskraft samt behov for en videnstærk ungdomsgeneration, skal vi sikre, at vores børn og unge samt vores mange kollegaer, får rammerne for, at de kan yde deres bedste.

Vi skal kraftigt overveje, om vi mener det alvorligt, at Danmark fortsat skal være et land bygget på viden, og gør vi det, så bør vi investere stort i sikring af det gode indeklima på alle vores uddannelsesinstitutioner og offentlige arbejdspladser – det lønner sig.