Klumme/

Frivillighed har en grænse, erstatter ikke ansatte

Ny socialplan kommer til at ligne den gamle. Det ændrer workshops og høringssvar ikke meget på, skriver kommunalbestyrelsesmedlem Kirsten Lundgaard (EL).

Klumme/

Frivillighed har en grænse, erstatter ikke ansatte

Vi får mange fine ord ned på sedler, og alle er enige om at samarbejde, tillid og lydhørhed er vigtig. Mange ord og sætninger er læst, og mange kræfter er brugt på små ændringer i formuleringerne.
Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix
28. maj 2023
Kirsten Lundgaard
KIRSTEN LUNDGAARD
KOMMUNALBESTYRELSESMEDLEM, EL
FAABORG-MIDTFYN KOMMUNE

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Da jeg for halvandet år siden blev valgt ind i Faaborg-Midtfyn Kommunalbestyrelse, ville jeg ikke kun være ”en flue på væggen”. Nej. Jeg ville være med til at gøre en forskel. En forskel for dem som har det godt, dem som ønsker udvikling og gode vilkår for sig og sine. Men især ville jeg ikke bukke under for egne fordomme og snæversynethed, når det handler om de mange mennesker, som har det svært i vores samfund. At det ikke er grådighed at flygtningebørn gerne vil have nyt tøj, at det ikke er utaknemlighed når eneste ønske er en ny barnevogn til den kommende baby, at det er alt for ringe at få gjort rent hver tredje uge, at det ikke er muligt at komme i skole og på arbejde, når den tidlige bus er nedlagt. Der er så meget, som gør det næsten umuligt for fattige og udsatte mennesker at leve et tåleligt liv.

Et eksempel på min egen privilegieblindhed er, at hvis min nabo beder om at låne min bil i en uge for at holde ferie med ungerne, ja, så falder min hverdag sammen. Ingen mulighed for at nå frem til min arbejdsplads om morgenen, ingen koraften, ingen besøg hos min gamle mor, ja alt hvad jeg bare lige plejer at gøre, bliver umuligt.

Her i 2023 er vi i Faaborg-Midtfyn Kommune i gang med at revidere og vedtage nye planer og strategier. Vi har lavet: udviklingsstrategi, biodiversitetsstrategi, beskæftigelsesplan, socialplan, plan for ældreråd, udsatteråd og handicapråd, plan for skolerne, byudvikling, havnær by, stormflodssikring, legepladser, torveudvikling, udvikling på øerne. Det har været et travlt år.

Socialplanen har været drøftet i socialudvalget siden 2022. Nu er udkastet til planen klar til at komme ud til en bredere personkreds. Første gang jeg er med til at arbejde med forslaget til en ny socialplan, er på en workshop med de frivillige organisationer. Socialudvalgsformanden byder velkommen til en eftermiddag, hvor vi kan debattere og komme med ønsker til, hvad den nye socialplan skal indeholde. Socialplanen skal skabe en fælles ramme for socialt udsatte borgere og medarbejderne. Rammen er gældende for social og sundhedspersonalet, administrationen og de frivillige.

Socialplanens overskrift: ”Vi har en ambition om at alle oplever, at livet og hverdagen indeholder muligheder” åbner for snakken blandt politikere og frivillige. De frivillige vil gerne være med, men de ønsker en tydelig offentlig medarbejdergruppe, som er nem at komme i kontakt med og som har en relation til de mennesker, som har hjælp behov.

Frivillighed har en grænse, frivillige erstatter ikke dygtige ansatte. Den frivillige indsats skal understøttes af dygtige medarbejdere, som er klar når det brænder på, og som er klar når den frivillige brænder ud. Ingen frivillig lever evigt. Vi får mange fine ord ned på sedler, og alle er enige om at samarbejde, tillid og lydhørhed er vigtig. Nu sendes planen i offentlig høring. Og der vil komme mange høringssvar. Den nye socialplan blev første gang præsenteret for socialudvalget den 15. marts 2022 og implementeres på et kommende kommunalbestyrelsesmødet den 23.august 2023.

Så den er længe undervejs. Mange ord og sætninger er læst i den tid. Og mange kræfter er brugt på små ændringer i formuleringerne. De nye planer kommer til at ligne de gamle. Det ændrer workshops og høringssvar ikke meget på.

Jeg vil knokle som en gal i mit job som politiker. Stemme imod, råbe op og vise ulighederne frem. For at skabe lige muligheder for de mennesker, som må leve i en hverdag tømt for muligheder.