Klumme/
Hvorfor vi har brug for synlige politikere op til KV25
Klumme/
Hvorfor vi har brug for synlige politikere op til KV25

Forleden stødte jeg på et opslag på LinkedIn fra designer Sophus Bang, kendt fra "Danmarks næste klassiker". Han skrev: "Den der lever skjult, lever…skjult."
Og det lyder som en enkel sandhed, men den er vigtig.
For synlighed handler ikke kun om selvpromovering, men om at tage ansvar og dele løsninger. Som Sophus Bang påpeger, har han nu indset, hvorfor han skal være synlig – det er for at stå frem og vise, at der findes andre løsninger, end dem vi ser hos populister og højtråbende fantaster. Vær synlig for at være en stemme, der kan bidrage med noget værdifuldt.
Som foredragsholder hører jeg ofte, at det føles som selvpromovering at stå frem på sociale medier, i medierne eller i debatter i virkeligheden. At det er svært at tage til genmæle, når andre turer frem med halve løsninger, urealistiske bud på problemer og ”stemmefisker-udtalelser”, der ikke har gang på jord.
Men sandheden er, at mennesker med rigtige løsninger på virkelige problemer bør tage ansvar og være synlige. For det er netop dem, der kan skubbe populister og tomme løfter til side. Det kræver mod at stå frem med ægte løsninger – ikke bare de forblommede ord, der fanger opmærksomhed i et kort øjeblik.
Vi har brug for ledere og politikere, der viser os vejen frem, og som tør træde frem med noget substans. Også selv om det ind imellem kræver lidt længere sætninger at forklare sammenhænge og hele løsninger. Kræv pladsen til at forklare nuancer.
Politisk troværdighed ligger på niveau med bilforhandlere
Men vi ved også, at politikere – ligesom bilforhandlere, influencere og journalister – ikke ligefrem er kendt for deres troværdighed. Disse fire jobtitler skraber bunden i alle analyser i den kategori.
Politisk troværdighed ligger på niveau med bilforhandlere (sorry, bilforhandlere), og både influencere og journalister kæmper for at blive taget seriøst i et hav af clickbaits og marketingstrategier. Og så alligevel – vi har brug for dem.
Ja, især har vi brug for journalister og politikerne, når vi taler om samfundsforandring og de kloge løsninger, vi så gerne vil have frem. (Influencere og bilforhandlere…bum bum…dem kan vi tale om i en anden klumme…).
For det, vi virkelig behøver, er politikere, der tør være synlige af de rigtige grunde. Synlighed handler om ansvar – ikke bare om at være set. Vi skal vælge dem, der tør vise os løsninger på de virkelige problemer: Bemanding i børnehaver, opfølgning på ældreplejen og ja, lapning af huller i vejene. Vi skal vælge dem, der ikke blot råber højst, men også træder frem med løsninger, der har substans.
Vi står overfor en politisk kultur, hvor populismen trives, fordi de mest højtråbende stemmer ofte overskygger de ægte løsninger. Og jeg frygter et kommunalvalg, der vil føles som et Hjallerup Marked på steroider.
Derfor er det mit håb, at flere af de dygtige men stille politikere fra bagerste række vil gøre som Sophus Bang, der skriver: ”Jeg har siddet i skyggen, bagerst i klassen og med lige dele frygt og arrogance ment, at tomme tønder buldrer mest. Meget “ædelt”. Virkeligheden synes dog, at synlighed er et redskab, en måde at “erobre” en plads i verden, få taletid til det man har på hjerte, hvilket er fint, hvis hjertet er på det rette sted; hvis taletiden fører os i den rigtige retning.”
Jeg håber, at flere med hjertet på rette sted vil tage ansvar og bruge valgkampen til at dele deres bud på løsninger, der virkelig kan gøre en forskel. For synlighed handler ikke om at promovere sig selv. Det handler om at tage ansvar og dele løsninger, som kan føre os i den rigtige retning.
Dem der råber op, er dem, der bliver hørt!
Så frem med megafonen til de dygtige, reflekterende og løsningsorienterede politikere – også jer fra bagerste række i klasselokalet. Vi har brug for jeres stemmer.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.