Kommunen.dk
MENU

Vi skal turde have ambitioner. Lad os starte med at kalde varme hænder mere end hænder

Der er brug for samarbejde mellem arbejdspladserne, uddannelsesinstitutioner og faglige organisationer, skriver regionsrådsmedlem Mete With Hagensen.

Vi skal turde have ambitioner. Lad os starte med at kalde varme hænder mere end hænder

Der er brug for samarbejde mellem arbejdspladserne, uddannelsesinstitutioner og faglige organisationer, skriver regionsrådsmedlem Mete With Hagensen.
Medarbejdere er ikke blot kolde eller varme hænder, vores medarbejdere er mennesker med hoved, hjerte og hænder, og de bruger hoved, hjerte og hænder i deres daglige arbejde, skriver regionsrådsmedlem Mete With Hagensen.
Medarbejdere er ikke blot kolde eller varme hænder, vores medarbejdere er mennesker med hoved, hjerte og hænder, og de bruger hoved, hjerte og hænder i deres daglige arbejde, skriver regionsrådsmedlem Mete With Hagensen.
Foto: Bo Svane/Ritzau Scanpix
7. okt. 2023
Mette Witt Hagensen
METTE WITT HAGENSEN
REGIONRÅDSMEDLEM (S)
REGION SYDDANMARK
Email

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

Vi mangler varme hænder i den offentlige sektor, sådan har det lydt i årevis, og det ser ikke ud til, at vi får løst udfordringerne med at tiltrække og tilknytte medarbejdere i pleje- og omsorgsfagene lige med det samme. Der er gjort mange forsøg med kommissioner, udvalg, løntillæg og arbejdstidstilrettelæggelse, men der mangler stadig medarbejdere. 

Det er en lille trøst, at det ikke blot er i en enkelt kommune eller på et enkelt sygehus, der mangler personale. Der er mangel på arbejdskraft i hele Danmark og også i landene omkring os. Det er altså ikke et isoleret problem, det er et fælles problem, som kalder på fælles indsats og fælles løsninger. 

Lad os begynde med at omtale vores medarbejdere som mere end hænder. Medarbejdere er ikke blot kolde eller varme hænder, vores medarbejdere er mennesker med hoved, hjerte og hænder, og de bruger hoved, hjerte og hænder i deres daglige arbejde. 

Søgningen til sundhedsuddannelserne har været faldende, så tilgangen har været lavere end afgangen af medarbejdere, der går på pension. Derfor nedsatte vi i Region Syddanmark et §17.4 udvalg, der har arbejdet med overgangen fra uddannelse til ansættelse i sundhedsvæsenet, så vi kunne tiltrække flere nyuddannede og få dem til at blive hos os. Udvalget har været sammensat af studerende, uddannelsesinstitutioner og politikere, og gennem dialog og interesse for hinanden er udvalget nået frem til tre ambitioner for god sammenhæng og overgang fra uddannelse til job.

  • Ambition 1: Uddannelse til fremtidens sundhedsvæsen

For at tilpasse uddannelserne til sundhedsvæsenets behov og tiltrække de unge til at forfølge en karriere inden for sundhedssektoren, er samarbejde afgørende. Vi opfordrer derfor til øget samarbejde mellem kommuner, uddannelsesinstitutioner og faglige organisationer. Dette samarbejde bør have til formål at udfordre det traditionelle og finde nye løsninger sammen.

Regionen har også en vigtig rolle at spille ved at støtte uddannelsesinstitutionerne i markedsføringen af velfærdsuddannelserne. Det er afgørende at vise den unge generation, at sundhedsuddannelser åbner dørene til meningsfulde job og forskelligartede karriereveje.

  • Ambition 2: Tidlig tilknytning

Studerende og elever er morgendagens medarbejdere, og en tidlig tilknytning dem til praksisfællesskabet er afgørende. De skal behandles som en del af teamet og have adgang til kvalificeret vejledning og undervisning. Det er vigtigt, at de føler sig inkluderet og anerkendt.

Undervisere bør have både praktisk erfaring og opdateret teoretisk viden om sundhedsvæsenet, og sygehusene skal prioritere vejledningsopgaven og anerkende, at vejledning er et fælles ansvar. Patienter skal også oplyses om, at de kan møde praktikanter og nyuddannede medarbejdere i behandlingsforløbet, da deres læring er afgørende for sundhedsvæsenets fremtid. Desuden skal elever og studerende udsættes for realistiske arbejdsvilkår og -situationer for at forberede dem bedst muligt.

  • Ambition 3: Den gode start på arbejdslivet

Introduktionen af nyansatte er en kritisk fase, der bør prioriteres højt. Regionen bør systematisk evaluere introduktionsforløbene for nyuddannede, og sygehusene skal gøre det klart, at der er hjælp og støtte til rådighed for både kolleger og nyansatte. Investering i introduktionsordninger og støtte til nyuddannede er en langsigtet investering i kvalitet og effektivitet i sundhedsvæsenet.

Endelig bør studerende, elever og nye medarbejdere opleve en gradvis overgang mod mere ansvar og selvstændighed i deres uddannelsesforløb og i deres første job. Dette vil bidrage til at undgå ansvarschok og sikre en smidig overgang til professionelt arbejde.

Ambitionerne skal vi stå ved, og vi skal holde fast i det gode samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, regionen og de studerende, så vi får praksis ind i uddannelserne og gør overgangen fra studerende til medarbejder god og tryg. 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR