Kommunen.dk
MENU

Regioner tåler bedre end kommuner at blive upopulære

Der er både armslængde og stort lokalkendskab i regionerne, skriver regional leder af tværgående klimasamarbejde, som pt barsler med “strategisk godtepose”.

Regioner tåler bedre end kommuner at blive upopulære

Der er både armslængde og stort lokalkendskab i regionerne, skriver regional leder af tværgående klimasamarbejde, som pt barsler med “strategisk godtepose”.
I klimaspørsmål kan det være en balanceakt at træffe vanskelige beslutninger og samtidig holde sig på god fod med borgere og virksomheder, konstaterer Dorthe Selmer, projektleder i EU LIFE-projektet Coast to Coast Climate Challenge, der har samlet en strategisk godtepose til formålet.
I klimaspørsmål kan det være en balanceakt at træffe vanskelige beslutninger og samtidig holde sig på god fod med borgere og virksomheder, konstaterer Dorthe Selmer, projektleder i EU LIFE-projektet Coast to Coast Climate Challenge, der har samlet en strategisk godtepose til formålet.
Foto: Casper Dalhoff, Ritzau Scanpix
9. nov. 2021
Dorthe Selmer
DORTHE SELMER
PROJEKTLEDER
EU LIFE-PROJEKTET COAST TO COAST CLIMATE CHALLENGE, REGION MIDTJYLLAND 
Email

Det lyder som en floskel, men håndtering af klimaforandringerne er vildt kompleks. Der skal sættes ind på mange fronter (kystbeskyttelse, vandtilbageholdelse i terræn, lokal nedsivning af regnvand etc.) Og mange forskellige aktører skal handle for at opnå tryghed for borgere, virksomheder og lokalområder. Alle indsatser har store konsekvenser for andre områder. Det kræver helhedsorienteret samarbejde og koordinering, som ikke stemmer særligt godt overens med vores siloopdelte rammestyring i Danmark, hvor ingen enkeltmyndighed har det samlede ansvar for at skabe trygheden. Eneste løsning er at samarbejde bredt. 

Og det har vi erfaringer med i det midtjyske. 

I Region Midtjylland har vi arbejdet med klimatilpasning i partnerskaber på tværs af aktører i en længere årrække. Med arbejdet tager regionen aktivt del i at tilpasse samfundet til det nye klima, skabe tryghed for borgere og virksomheder i lokalområderne og udnytte de potentialer, der er for erhvervslivet i forhold til  udvikling af nye koncepter og produkter til klimatilpasning.

Selvom regionsrådet er folkevalgt, er regionen og de regionale politikere så langt fra borgeren, at de vanskelige beslutninger, som nogle gange kræves for at nå høje og langsigtede mål, kan træffes, uden det bliver personligt eller lokalt. Der er armslængde, og samtidig er der faktisk et stort lokalkendskab i regionerne. 

På helt tilsvarende måde arbejder regionen med andre former for regional udvikling ved at facilitere brede samarbejder om CO2-reduktion, cirkulær økonomi og kultur med videre.

Regionen tager skraldet

Den helt store fordel er, at regionen dækker en større geografi og har relevante fagligheder og volumen. Selvom regionsrådet er folkevalgt, er regionen og de regionale politikere så langt fra borgeren, at de vanskelige beslutninger, som nogle gange kræves for at nå høje og langsigtede mål, kan træffes, uden det bliver personligt eller lokalt. Der er armslængde, og samtidig er der faktisk et stort lokalkendskab i regionerne. 

Jeg kan godt huske fra min tid som kommunalt ansat (det har jeg været som planlægger med videre i 17 år), at kommunen traf beslutninger, som man ønskede, at amtet skulle påklage, så beslutningen blev truffet gennem ankesystemet. For det kan være en balanceakt at træffe vanskelige beslutninger og samtidig holde sig på god fod med borgere og virksomheder. 

Efter nedlæggelsen af amterne har kommunerne fået flere kræfter, men erfaringerne fra Coast to Coast Climate Challenge er, at det fortsat er en udfordring at træffe de svære beslutninger. Det fører helt faktuelt til suboptimering på klimatilpasningsområdet, hvor problemet blot flyttes i stedet for at blive løst. Det kan vi gøre smartere og mere gennemsigtigt.

Der bliver fulgt op

Vi erfarer, at der i mange kommuner ikke er tilstrækkelig faglig volumen til at håndtere klimaområdet. De dygtige klimakoordinatorer skal typisk arbejde med både reduktions-dagsorden og klimatilpasning, og tit kender de lokale ledere og politikere ikke til bredden af området. Den ledelsesmæssige opbakning kan mangle sammen med medarbejderens mulighed for den helt nødvendige sparring internt. Her er netværk og videndeling på tværs af administrative grænser guld værd.

I Coast to Coast Climate Challenge har vi et netværk, som alle kan drage nytte af. Der er en bred faglighed, så hver enkelt kan blive bedre rustet til at skabe helhedsorienterede løsninger. Netværket er bedre end kurser. Det er et oplagt sted at videndele og dermed implementere nye metoder for eksempel til forhandling og samskabelse, hvilket er helt centrale discipliner, når merværdier i klimatilpasningsprojekterne skal identificeres og realiseres. Aarhus Universitet er sat i gang med at gennemføre følgeforskning for på videnskabelig vis at tydeliggøre, hvad der virker, og hvad der ikke virker i partnerskabet. Resultaterne vil foreligge omkring årsskiftet.

Den strategiske godtepose vil rumme alt fra dogmeregler, skabeloner, projektideer og finansieringstips til metodebeskrivelser og meget andet. Partnerne i projektet har peget på elementerne.

 Klimaudfordringerne bliver så betydelige, at vores nuværende arealanvendelse er uholdbar. Dels skal der tænkes i multifunktionel arealanvendelse, og dels skal der på grund af risici for oversvømmelser fra såvel hav som større vandløb arbejdes med en egentlig tilbagetrækningsstrategi. 

At opgive areal kræver god, grundig og lang forberedelse, hvor mange aktører bringes sammen for at finde løsninger. At overleve kriserne kræver stærk ledelse fra myndighedernes side og støtte til, at der planlægges og træffes beslutninger med helhedsorienteret sigte.

Tydelig retning 

I sidste fase af vores klimaprojekt arbejder vi i partnerskabet på en fælles strategi for klimatilpasning. Den bygger på vores fælles erfaringer. Strategien bliver derfor en "godtepose" af værktøjer og inspiration, så partnerne på et solidt fundament kan sætte nye projekter i gang. Den strategiske godtepose vil rumme alt fra dogmeregler, skabeloner, projektideer og finansieringstips til metodebeskrivelser og meget andet. Partnerne i projektet har peget på elementerne. Det europæiske videns- og innovationssamarbejde for klima Climate-KIC assisterer, så strategien bliver professionel og dokumenteret virkningsfuld.

At opgive areal kræver god, grundig og lang forberedelse, hvor mange aktører bringes sammen for at finde løsninger

Fra Coast to Coast Climate Challenge kan vi altså tilbyde en model lige til at plukke i og omsætte til en national handlingsplan. Og så viser projektet også, at regionerne oplagt bør have en formel rolle med ansvar for at sikre tværgående koordination og samtænkning - for samfundets skyld.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR